چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 36110
سلامت نیوز: استاد دانشگاه لایگن هلند گفت: مواد شیمی درمانی گاهی خود سرطان زا هستند و با استفاده از تکنیک حساسیت سلولهای بیمار می توانیم این مسئله را کشف و از آن پیشگیری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فیروز دررودی در حاشیه چهارمین کنگره سراسری سرطان پستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شیوع سرطان پستان روند صعودی داشته که راهکارهای درمانی نوین را می‌طلبد که در این میان استفاده از علوم سلولهای بنیادی برای تشخیص و درمان از جمله کارهایی است که طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در دنیا از تکنیکی در دانشگاه هلند استفاده کرده‌ایم که طی آن ناهنجاری‌های کروموزومی در تماس با شیمی درمانی به دست آمده است در این تکنیک حساسیت بیمار و نیز حساسیت سلولهای سرطانی به مواد تشخیص داده می‌شود که روش منحصر به فردی در دنیاست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مواردی مواد استفاده شونده برای شیمی درمانی خود نوعی سرطان ایجاد می‌کند توضیح داد: با استفاده از این تکنیک می‌توان حساسیت بیمار را به این مواد شناسایی کرده و تا حدودی از روش‌های پیشگیری استفاده کرد.

دررودی گفت: در ایران نیز با همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه هلند مرکز مبارزه با سرطان پستان راه‌اندازی شده که مراحل مقدماتی آن طی شده و در حال ایجاد زیر ساخت‌ها برای فعالیت گسترده هستیم.

وی با بیان اینکه این تکنیک برای نخستین بار در ایران روی یکسری بیمار آزمایش می‌‌شود گفت: بیماران برای بهره‌گیری از این روش باید قبل از شیمی درمانی مراجعه کنند و در این روش پیشگیری 100 درصدی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha