سلامت نیوز: رییس مركز تحقیقات طب كار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این ‌كه سرطان ریه عمده‌ترین سرطان ناشی از عوارض آزبست است، اظهار كرد: عوارض آزبست، 20 تا 30 سال پس از مواجهه با این آلاینده نمایان می‌شود.

دكتر رامین مهرداد در گفت وگو با ایسنا، افزود: آزبست یك ماده معدنی طبیعی است كه در صنایع سیمان‌ آزبست و تولید لنت ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این ‌كه این ماده به علت خواص ویژه‌ای كه دارد مورد توجه صنایع است، اظهار كرد: مقاومت در برابر حرارت، خوردگی و مواد شیمیایی و ارزان قیمت بودن از جمله این ویژگی‌هاست. به همین علت آزبست كاربردهای متعددی پیدا كرد اما به مرور دریافتند كه آزبست، سرطان‌زاست.

مهرداد با اشاره به این‌ كه از حدود 50 سال پیش تاكنون واردات آزبست داشتیم، گفت: میزان واردات طی این 50 سال، 4 برابر شده و از 14هزار تن در دهه 60 میلادی به 60 هزار تن در سال 2000 میلادی رسیده است. 90 درصد آزبست در صنعت سیمان و 10 درصد این میزان در تولید لنت ترمز و كلاج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به جز كسانی كه در محیط كار با آزبست سروكار دارند، تعداد زیادی از ساكنان شهرهای بزرگ در خطر مواجهه با آزبست آزاد شده از لنت ترمز خودروها و در معرض ابتلا به سرطان هستند.

رییس مركز تحقیقات طب كار دانشگاه علوم پزشكی تهران، خاطرنشان كرد: طی چند سال اخیر تلاش‌های زیادی از سوی وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست به منظور ممنوع كردن مصرف آزبست در صنایع صورت پذیرفته است.

مهرداد ادامه داد: سرطان ریه عمده ترین عارضه‌ای است كه در اثر تماس با این آلاینده و تخریب سلول‌های ریه ایجاد می‌شود. پس از آن نوع خاصی از سرطان تحت عنوان «مزوتلیوما» افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این متخصص طب كار با بیان این ‌كه متاسفانه پس از تشخیص، نمی‌توان كار چندانی برای بیمار انجام داد، عنوان كرد: صرفا با عدم استفاده از آزبست نمی‌توان از بروز این سرطان جلوگیری كرد چرا كه از لحظه مواجهه با آزبست تا زمان بروز سرطان، حدود 20 تا 30 سال طول می‌كشد. به این معنا كه اگر اكنون مصرف این ماده ممنوع شود، 20 تا 30 سال آینده با عوارض ناشی از آن دست به گریبان خواهیم بود.

وی در پایان با بیان این‌ كه جایگزین مناسب آزبست وجود دارد، گفت: بسیاری از كشورهایی كه مصرف آزبست را منع كرده‌اند از جایگزین آن استفاده می‌كنند كه اثرات زیست محیطی آن به مراتب كمتر از آزبست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha