چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 36120
سلامت نیوز : سر درد حالت دردناكی در ماهیچه‌ها، پوست و یا یكی از اعضای سر یا نزدیك به مغز است.
عوامل بروز سردرد معمولا به ۴ گروه تقسیم می‌شود.
سردردهای عروقی كه در اثر حالت‌های مؤثر از رگ‌های خوبی بروز می‌كند.
میگرن یكی از اشكال شایع سردردهای عروقی است.
سردردهای تنشی كه معمولا در نتیجه تنش‌های ماهیچه‌ای بروز می‌كند.
سردردهای التهابی كه در اثر عفونت‌ها یا ضایعاتی مانند تومورها به وجود می‌آیند، سردردهایی كه مربوط به غیر طبیعی بودن اعصاب جمجمه یا درد عصب جمجمه هستند.
اعصاب جمجمه در ناحیه صورت، سر و گردن قرار گرفته‌اند. در خود مغز هیچ پایانه عصبی وجود ندارد. بنابراین، سردرد یك احساس دردناك در ماهیچه‌ها، پوست یا یكی از اعضای سر یا نزدیك مغز است. درد ممكن است در ناحیه كوچكی از سر و یا تمام سر بروز كند.
برخی سردردها در پی برخی پیش درآمد و محرك‌ها كه معمولا عوامل نامطلوبی هستند بروز می‌كنند.
این پیش درآمدها شامل صداها، بوها و یا تصاویر غیر معمول هستند.
اكثر سردردها خود محدودكن هستند و اغلب خطر جدی فرد را تهدید نمی‌كند ولیكن برخی سردردها جدی بوده و نیاز به بررسی بیشتر دارند.
علایم و نشانه‌های سردرد اغلب عبارتند از: درد در ناحیه سر، نقص و اختلال در دید مانند تار شدن دید، تهوع و سرگیجه، اختلال در شنوایی، تحریك‌پذیری، سرگیجه، كسالت و احساس عمومی، عدم راحتی.
سردردها دلایل متعددی دارند سردردهای عروقی شامل: سردردهای میگرنی از هر نوع، میگرنهای ساده كه معمولا با یك محرك نامطلوب به وجود می‌آیند.
میگرنهای چشمی كه اغلب سردردهای شدید در اطراف چشم هستند.
سردردهای خوشه‌ای كه شدید هستند و معمولا در یك طرف سر ایجاد می‌شوند.
سردردهای ناشی از مصرف الكل یا قرار گرفتن در معرض مواد مخدر و سایر مواد سمی هستند.
سردردهای تنشی در اثر فشار روحی و استرس و یا حالت‌های غیر طبیعی كردن، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها ایجاد می‌شوند.
این سردردها همچنین در اثر اختلالات تبدیلی بروز می‌كنند كه این امر نتیجه مشكلات روانی است كه علایم آن شبیه به حالت‌های فیزیكی واقعی است سردردهای التهابی اغلب در اثر ضایعاتی از قبیل تومورهای مغزی بروز می‌كنند.
مننژیت كه عفونت یا التهاب بافتی است اغلب مغز و نخاع را در بر می‌گیرد. اختلالات سیستم ایمنی خودكار یا بیماریهایی كه بدن تولید مواد شیمیایی خاصی می‌كند و این مواد به بافت‌های خود حمله‌ور می‌شوند.
سردردهای ناشی از التهاب در دیواره یك سرخرك نیز در این مجموعه قرار می‌گیرند.
سردردهای جمجمه‌ای كه شامل دردهای شدید در ناحیه صورت چانه و فكر بروز می‌كنند.
بسیاری از عوامل ایجاد كننده سردردها قابل پیشگیری نیستند. برخی افراد ممكن است در نتیجه مصرف الكل، كافئین، شكلات یا استرس دچار سردرد شوند.
پرهیز از این فاكتورها می‌تواند به پیگشیری از بروز سردردها كمك كند. البته داروهای مختلفی نیز در این موارد تجویز می‌شوند كه همگی بهتر از توصیه پزشك معالج صورت گیرد.
اولین گام برای تشخیص علت بروز سردرد بررسی سابقه كامل پزشكی، آزمایش فیزیكی و جسمی است.
یك مراقبت بهداشتی یا مخصوص اغلب آزمایشاتی را برای فرد بیمار تجویز می‌كند.
از جمله این آزمایش‌ها تهیه سی‌تی اسكن جمجمه با تصاویر ویژه سه بعدی با استفاده از اشعه ایكس و یا آزمایش ام.آر.آی از جمجمه است.
اغلب مردم دچار تاثیرات طولانی مدت و جدی از این سردردها نمی‌شوند و معمولا به طور پراكنده دچار آنها می‌شوند اما با این حال سردردهای عروقی می‌توانند تاثیرات نامطلوب و جدی بر نحوه زندگی افراد بر جای گذارند.
فردی كه مبتلا به تومور مغزی، خونریزی و یا مننژیت باشد در معرض ابتلا به بیماریهای سخت و حتی مرگ قرار دارد.
سردرد یك بیماری مسری نیست و خطری برای اطرافیان بیمار ندارد اما این سردرد در اثر ابتلا به بیماری عفونی مانند مننژیت باشد عفونت این بیماری به شدت مسری است.
از سوی دیگر برخی سردردها مانند میگرن ممكن است در میان اعضای یك خانواده شیوع پیدا كند. برخی از داروهای تسكین دهنده درد از جمله ایبوبروفن، استامینوفن و آسپیرین در بهبود بسیاری از سردردها مؤثر هستند.
با این وجود همین داروها نیز ممكن است اثرات جانبی به همراه داشته باشند. برخی از این داروها باعث سوزش سر دل و یا واكنش‌های آلرژیك می‌شوند. سایر اثرات جانبی نیز بستگی به نوع دارو دارد.
باید توجه داشت فردی كه دچار سردرهای شدید یا متعدد است حتما باید وضعیت خود را به طور روزانه تحت بررسی داشته باشد و در صورت بروز علایم جدید یا وخیم‌تر با متخصص مشورت كند.
منبع: سایت انجمن اپتومتری خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha