سلامت نیوز: دانشمندان امیدوارند با پیشرفت های تازه در زمینه سلول های پایه، عصر تازه ای برای درمان به روش بازیافت در بیماران سالمند آغاز شده باشد.

به تازگی پژوهشگران موفق شده اند سلول هایی را از بدن بیماران سالمند نزدیک به صد ساله را با موفقیت به سلول های پایه که شبیه سلول هایی است که در جنین یافت می شود، منتقل کنند.

اگر بتوان از این سلول ها پس از انتقال برای رشد بافت هایی از بدن بیماران سالمند استفاده کرد می توان گفت دروازه های تازه ای به روی درمان سالمندان گشوده شده است.

ژان مارک لومتر از دانشگاه مون پلیه که مدیریت این پژوهش را به عهده داشت می گوید: «این یک روش تازه برای "بازجوانی" سلول هاست. عمر سلول برای این کار به هیچ رو مانعی نیست.»

سلول های جنینی می توانند به هر نوع بافتی در بدن تبدیل شوند و دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند از این بافت ها برای جایگزینی اعضای بیمار با عضو سالم رشد داده شده در آزمایشگاه استفاده کنند. اما استفاده از این روش در طب هنوز جدل برانگیز است. زیرا برای این کار لازم است جنین انسانی نابود شود.

دانشمندان بر سر اینکه می توانند سلول های عادی را از بدن افراد بالغ بگیرند و آنها را به حالت معکوس و بی شناسه درآورند که به «سلول های پایه ای چند توانی دستکاری شده» معروف اند، اختلاف نظر دارند. این کار سبب می شود سلول هایی پدید آید که تقریبا از سلول های پایه ای جنینی غیر قابل تمیز است.

اما کارشناسان بر سر این که این روش را می توان به صورت موثر در درمان بیماران سالمند استفاده کرد یا نه اختلاف نظر دارند و هنوز راه بسیاری در پیش رو است.

یک تیم پژوهشی می گوید روشی که در ژورنال «ژن و رشد» گزارش شده قابلیت تبدیل شدن به یک روش درمان را دارد.

میک باتیا، رییس موسسه پژوهشی سلول های پایه و تحقیقات سرطانی در دانشگاه مک مستر کانادا می گوید: برخی معتقدند هرچه بیمار سالمندتر باشد مشکل بازسازی «سلول های پایه ای چند توانی دستکاری شده» بیشتر می شود. اما گروهی هم معتقدند که چنین نیست. من فکر می کنم قطعا جالب است که آنها می گویند برخی از نشانگرهای سالمندی در این روش معکوس شده اند و سلول ها جوان شده اند. اما به باور من احتمالا این عمل ناشی از بازسازی سلول های پایه ای چند توانی دستکاری شده نیست و این شاید یک مورد منحصر به فرد بیمار سالمند باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha