سلامت نیوز : دکتر فردین علیخواه، استاد جامعه‌شناسی، در گفت‌وگو با مدیریت ارتباطات در مورد ریزش بینندگان شبکه ماهواره‌ای فارسی وان گفته: رقابت سختی بین شبکه‌های فارسی زبان حرفه‌ای در گرفته است و دوام آوردن در این عرصه هم چندان آسان نیست. شما فقط برای روشن نگاه داشتن چراغ یك شبکه حداقل ماهی 60 هزار دلار نیاز دارید.

اما درباره فارسی وان به نظر من خرید فله‌ای سریال‌های کلمبیایی و کره‌ای، تکراری و‌ نخ‌نما شدن سناریوها، تکراری شدن چهره بازیگران در عادی شدن تماشای فارسی‌وان بی‌تأثیر نبوده است و البته من فكر می‌كنم كه به دلایل یادشده وضعیت تماشای فارسی‌وان تازه نرمال شده است.

او در ادامه با تشریح اهداف مالکان شبکه‌های ماهواره‌ای، در مورد راه‌های رقابت با این شبکه‌ها تأکید کرده: برای رقابت با شبكه‌های فارسی‌زبان حرفه‌ای كه هر روز هم بر میزان بینندگان آنها افزوده می‌شود باید فضای رسانه‌ای كشور را رقابت‌پذیر كرد. این امر با اعطای مجوز به شبكه‌های رادیو و تلویزیونی خصوصی و تسهیل فعالیت آنها امكان‌پذیر خواهد شد. صداوسیما فعالیت‌های خودش را داشته باشد ولی شبكه‌های خصوصی هم مجال فعالیت پیدا كنند.

 این به نفع صداوسیما هم می‌شود، چون از هجمه فشار گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی و سیاسی به آن كاسته می‌شود. دوستان در مجلس طرح‌هایی را پیش می‌برند ولی نمی‌دانم چرا این گام‌ها اینقدر كند پیش می‌رود. تحولات دنیای ماهواره خیلی سریع رقم می‌خورد.

 اگر شبكه‌ای شبكه آشیانه مخاطب شد، دیگر خیلی سخت می‌شود نظر او را عوض كرد. اگر ذائقه مخاطب با اتمسفر اجتماعی و فرهنگی شبكه‌های ماهواره‌ای عادت كند، دیگر به سختی می‌توان ذائقه او را عوض كرد.

 این كندی باعث می‌شود كه اگر هم اتفاقی بیفتد، آن اتفاق بی‌نتیجه باشد. من فكر می‌كنم اعطای مجوز به سه شبكه ماهواره‌ای فارسی زبان گام مثبتی از طرف وزارت ارشاد باشد ولی خب متأسفانه آنقدر حرف و حدیث برای آن مطرح می‌شود كه این وزارتخانه بیاید و موضوع را از اساس منكر شود و باز یك گام به عقب. موضوع ماهواره و امكان فعالیت تلویزیون‌های خصوصی باید موضوعی ملی دیده شود و همه نهادها فكری به حال آن بكنند. من طی این ماه‌ها در چند جلسه مختلف شركت كردم كه همه می‌گویند باید فكری كرد ولی خب، این جلسات خروجی خاصی ندارند. همه هم از وضع موجود درباره ماهواره و قانون مربوط به آن و حتی نحوه برخورد با آن ابراز نارضایتی می‌كنند ولی اتفاق خاصی نمی‌افتد.

او در پاسخ به این پرسش که، آسیب‌های این بی‌تصمیمی برای مخاطب داخلی چه می‌تواند باشد؟ می‌گوید: اگر این وضع به همین شكل پیش برود، یعنی نه تلویزیون‌های خصوصی و نه تغییری در قانون فعلی ماهواره، در سال‌های پیش رو میزان بینندگان شبكه‌های ماهواره‌ای باز هم افزایش خواهد یافت. من دقیقاً همین جمله‌ها را در مصاحبه‌هایم در چند سال پیش هم گفتم. همچنین شبكه‌های حرفه‌ای ماهواره‌ای خارج از كشور بیشتر خواهند شد.

 گفتم كه فارسی‌وان در نظر دارد برنامه‌های شبكه دیسكاوری را به زبان فارسی پخش كند. با توجه به بازار بكر رسانه‌ای در ایران، به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، كمپانی‌های بین‌المللی پخش برنامه‌های تلویزیونی رغبت خواهند یافت تا به دلایل اقتصادی در تأسیس شبكه‌های فارسی‌زبان سرمایه‌گذاری كنند. همچنین شبكه‌ها سعی خواهند كرد تا از شكل كلی یا جنرال بیرون آمده و برنامه‌هایی برای علایق یا گروه‌های سنی مشخص پخش كنند.

 برای مثال شبكه‌های كودكان، ورزش، شبكه‌های خبری و شبكه‌های مستند از آن جمله است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha