سلامت نیوز : ناصرخسرو هنوز هم شهر داروفروش هاست اما خیابان ناصرخسروی امسال از خیابان ناصر خسروی چند سال پیش خلوت‌تر است. روزهایی نه چندان دور همین كه پا در این خیابان می‌گذاشتی، نسخه به دستانی را می‌دیدی كه با فروشنده‌ها بر سر قیمت داروهای كمیاب و نایاب چانه می‌زدند یا بارها در این خیابان بالا و پایین می‌رفتند تا بالاخره داروفروشی را پیدا كنند كه داروی مورد نظرشان را داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز اما این روزها فروشندگانی را هم می‌بینی كه بدون مشتری گوشه‌ای آرام ایستاده‌اند و از كنارشان كه رد می‌شوی، زمزمه «دارو!‌دارو!» را می‌شنوی. گویی ناصر خسروی امروز با ناصر خسروی چند سال پیش تفاوتی بزرگ دارد. این روزها در ناصر خسرو علاوه بر داروهای كمیاب اقلامی به فروش می‌رسد نظیر اسپری دفاع شخصی، داروهای ترك اعتیاد و داروی سقط جنین! پیشترها، آن‌هایی كه از یافتن دارو در داروخانه‌ها ناامید می‌شدند راه به سوی ناصرخسرو می‌بردند و امروز آن‌هایی كه نسخه‌ای با مهر پزشك ندارند و نمی‌توانند بر اساس روند قانونی كشور به دارو دست پیدا كنند را آنجا می‌بینی.

به تازگی فروش داروهای ترك اعتیاد و سقط جنین در این خیابان از سوی مراجع رسمی اعلام شده است. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند كه این روزها در كشور كمبود دارو نداریم. آن‌ها معتقدند كه ناصر خسروی پنج سال پیش مركزی بود برای دریافت داروهای كمیاب و بیماران مجبور بودند داروهای خود را از آنجا تهیه كنند. اما اكنون ناصرخسرو، مركز فروش داروهای غیرمجاز و خلاف است.

دكتر محمد شانه ساز معاون غذا و داروی وزارت بهداشت می‌گوید كه «ناصرخسرو مركز فروش داروهای خلاف و غیرمجاز است. در این محل داروهایی غیرمجاز همچون داروی سقط جنین یا ترك اعتیاد خرید و فروش می‌شود كه در داخل كشور و داروخانه‌ها هم وجود دارد اما استفاده از آنها نیازمند طی فرایند قانونی و تایید پزشك است به عنوان مثال سقط جنین براساس قوانین پزشكی و شرعی تعریف می‌شود و داروی آن باید توسط متخصص زنان تجویز شود.»

به گفته شانه ساز، «اما اگر كسی بخواهد داروی سقط غیرقانونی بگیرد به ناصر خسرو می‌رود چون نمی‌تواند دارو را از سیكل قانونی تهیه كند یا داروی مخدر كه به عنوان مسكن در اتاق عمل و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و نظارت بر آنها نیز صورت می‌پذیرد اما اگر كسی برای استفاده دیگر، دارو را بخواهد از ناصر خسرو تهیه می‌كند.»



رهایی از فرزند ناخواسته!

سقط جنین در كشور از همان مراحل اولیه استقرار نطفه قابل مجازات است و ضوابط آن در مواد 487 تا 493 قانون مجازات اسلامی و همچنین در مواد 623 و 624 قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. در صورتی كه فردی مبادرت به انجام این جرم ورزد، برابر قانون به پرداخت دیه و تحمل حبس محكوم خواهد شد. اما یكی از موارد فقه شیعه كه به آن افتخار می‌شود، مجاز دانستن سقط درمانی است. این امر پس از طی مراحلی به ماده قانونی مبدل شده است و در صورت تشخیص پزشك و تایید پزشكی قانونی، مادر می‌تواند با مراجعه به مراكز درمانی، جنین را سقط كند.

شیما ذوالفقاری، كارشناس بهداشت خانواده در این باره به تهران امروز می‌گوید:«آموزش بهداشت باروری در كشور بسیار گسترده بوده و پیشرفت‌های چشمگیری داشته ایم. اما متاسفانه با وجود آموزش‌های گسترده بهداشت باروری هنوز افرادی هستند كه این موضوع را جدی نگرفته‌اند یا به آموزش دسترسی نداشته‌اند.»

آمارهای رسمی تایید می‌كنند كه سن بلوغ دختران كاهش یافته است و بر اساس این آمارها، باید از سنین پایین‌تر آموزش‌های لازم در باروری به دختران ارائه شود؛ چرا كه هر چه سن بلوغ پایین‌تر باشد اختلالات رفتاری در رابطه با جنس مخالف یا همجنس بیشتر می‌شود. ذوالفقاری نیز در این باره می‌گوید:«با پایین‌تر آمدن سن بلوغ در دختران ایرانی بهتر آن است كه این آموزش‌ها از سنین پایین‌تر از دانشجویی در اختیار دختران قرار گیرد.»

ذوالفقاری همچنین می‌افزاید:«متاسفانه سیاست در نظر گرفته شده یك بام و دوهواست. از یكسو بر اساس استانداردهای جهانی همه باید از مباحث بهداشت باروری و كنترل جمعیت آگاه باشند و از طرف دیگر سیاست دولتمردان ما بر این است كه افزایش جمعیت داشته باشیم و این مسئله حتی تدریس درس تنظیم جمعیت در دانشگاه‌ها را هم به خطر انداخته است. این در حالی است كه حتی اگر سیاست اتخاذ شده هم بر این اساس باشد افزایش جمعیت باید بر اساس آگاهی صورت گیرد یعنی افرادی كه تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند باید از همه چیز در آن باره مطلع باشند و از روی آگاهی بچه‌دار شوند. بدون شك آگاه كردن جامعه با آمار سقط جنین نسبت عكس خواهد داشت.»



داروی دوم، ترك اعتیاد

ترك اعتیاد برای معتادان خودمعرف از سوی دستگاه‌های دولتی حمایت می‌شود اما بر اساس قانون معتادانی كه بیش از سه بار نسبت به ترك ماده مخدر اقدام كرده و باز به سوءمصرف مواد مخدر روی آورده‌اند، جریمه می‌شوند. حتی قانون‌گذاران كار را به اردوگاه‌های كاراجباری كشانده‌اند.

از سوی دیگر كمپ‌های غیرمجازی نیز در كشور فعالیت می‌كنند كه از سگ درمانی گرفته تا زنجیردرمانی، از روش‌هایی برای ترك اعتیاد استفاده می‌كنند كه جان معتادان را به خطر می‌اندازد. مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر این روزها از توزیع شربت تریاك خبر داده‌اند. چندی پیش محمدباقر صابری زفرقندی مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان شربت تریاک در کلیه دانشگاه‌ها موجود و بر اساس تشخیص پزشکان برای گروه هدف خاص خود تجویز می شود.

به گفته زفرقندی، «دستگاه‌هایی که مسئول امر درمان هستند، اقدامات اجرایی‌شان را در حوزه توسعه خدمات درمانی، ایجاد و تنوع این خدمات در کنار درمان‌های مبتنی بر شهود علمی انجام می‌دهند و امروز ادعا می‌کنیم در سراسر کشور دسترسی به خدمات درمان اعتیاد ممکن شده است.»

با این همه هنوز بخشی از جمعیت هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر، دست به دامان مراكز غیرمجاز ترك اعتیاد و داروهای تبلیغ شده در ماهواره می‌شوند. بر اساس آنچه مسئولان می‌گویند، این داروها در خیابان ناصرخسرو جست و جو می‌شود. به گفته دكتر محمد شانه ساز معاون غذا و داروی وزارت بهداشت تا چند سال پیش، بسیاری از داروهایی كه در كشور وجود نداشت یا كمبود داشتیم در ناصر خسرو پیدا می‌شد و بیمار هم مجبور بود داروهایش را از آنجا تهیه كند.



پاكسازی نیازمند هماهنگی دستگاه‌ها

ناصرخسرو سالهاست كه معدن داروهای نایاب و كمیاب است. داروهای قاچاقی كه چه تاریخ مصرفش گذشته باشد و چه نباشد به راحتی در این خیابان پیدا می‌شود. اما همین كه نام دارو را درست بدانی و نشان بدهی كه از دارو سر در می‌آوری می‌توانی بر سر قیمت دارو چانه بزنی.

اما وزارت بهداشت اعلام كرده است كه برای پاكسازی ناصرخسرو حاضر به همكاری با نیروی انتظامی است. دكتر شانه ساز می‌گوید: «روی این بخش با همكاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه نظارت می‌كنیم. اینكه نظارت وجود داشته باشد یا آنجا به طور كامل پاكسازی شود به عهده ما نیست. در بحث مبارزه با قاچاق كاملا خودمان را درگیر می‌دانیم با نیروی انتظامی و ضابطان قضایی و دستگاه‌های اطلاعاتی مرتب همكاری داریم با این وجود و با همه مبارزه‌ای كه صورت می‌پذیرد عده‌ای این تجارت را انجام می‌دهند و نمی‌توان گفت صد درصد می‌توانیم آن را جمع‌آوری ‌كنیم.»

او می‌گوید:«ما شركت‌ها و مراكز فوریتی داریم كه قانونی و با ارائه نسخه دارو را به بیمار می‌دهند. وظیفه ما تامین دارو است. كسی كه دارو می‌خواهد به ناصرخسرو مراجعه نكند چون تمام این داروها در داروخانه‌ها موجود است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha