سلامت نیوز : یک پژوهش جدید در آمریکا نشان می دهد که کمبود خواب در مراحل اول و آخر بارداری خطر تولد نوزاد نارس را افزایش می دهد.
 
به گزارش  فارس به نقل از پایگاه ساینس دیلی آمریکا، پژوهشگران دانشگاه پزشکی پیتسبورگ دریافتند زنانی که از اختلالات خواب در ۳ ماهه اول و آخر بارداری رنج می برند با خطر قابل ملاحظه زایمان نوزادان نارس روبه هستند.

میشل اوکون، مسئول این پژوهش در دانشگاه پیتسبورگ گفت: این پژوهش دلیل روز افزون دیگری است که کمبود خواب عامل خطرناک مهمی در زمینه تولد کودکان نارساست.

وی افزود: در تولد نوزادان نارس عوامل خطرناک دیگری نیز دخیل است اما فاکتور خواب را می توان به سادگی و به سرعت در جریان نوبت های پزشکی ویژه دوره بارداری ارزیابی کرد.

این پژوهشگر گفت: می توانیم از طریق ارزیابی کیفیت خواب زنان باردار، خطر را زودهنگام در دوره بارداری تشخیص داد و برای مقابله با آن فرصت لازم را داشت.

وی تصریح کرد: اطلاعات به دست آمده نشان داد که امکان دستیابی به نتایج مفیدی از طریق تغییر رفتار امکانپذیر است.

اوکون خاطر نشان کرد: کیفیت خواب در ۳ ماهه دوم بارداری ارتباطی با افزایش خطر تولید نوزادان نارس ندارد.

وی اشاره کرد: خواب در این دوره از بارداری مقداری بهبود می یابد؛ با وجود اینکه دلیل آن هنوز روشن نیست.

به گفته این پژوهشگر، علت ممکن است هورمونی باشد یا مسائل بیولوژیک دیگری در آن نقش ایفا کند.

اوکون گفت: ممکن است علتی بیولوژیک در پس پرده افزایش خطر تولد نوزادان نارس در نزد زنانی باشد که در سه ماهه اول و سه ماهه آخر بارداری خود از اختلالات خواب رنج می برند.

به گفته این پژوهشگر، خواب بد، التهاب ایجاد می کند که ممکن است فرایند مربوط به تولد نوزادان را پیش از پایان کامل دوره بارداری فعال کند.

وی تصریح کرد: این مسائل به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما نتایج اولیه دلگرم کننده و مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha