سلامت نیوز :یونیسف (صندوق كودكان سازمان ملل) در گزارش جدیدی اعلام كرد كه میلیون‌ها كودك و زن جوان در كره شمالی با خطر شدید سوءتغذیه و بحران دسترسی به غذا مواجه هستند كه احتمال مرگ و بیماری را در بین آنها افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این آژانس رسمی سازمان ملل از كشورهای جهان برای جلوگیری از «بحران تغذیه» در این كشور كه به دلیل كمبود بودجه رخ داده، درخواست كمك كرده است. یونیسف از 20.4 میلیون دلار بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های اضطراری‌اش در این كشور طی سال جدید میلادی، فقط 4.6 میلیون دلار آن را دریافت كرده است.

به گزارش رویترز، بیجایان رجب هانداری، نماینده یونیسف در كره شمالی در بیانیه‌ای هشدار داد: اگر بودجه مورد نیاز برای مقابله با این بحران تامین نشود و ما نتوانیم برنامه‌های تغذیه‌ای خود را برای بهبود حال كودكان مبتلا به سوءتغذیه شدید اجرا كنیم، این كودكان از نظر رشد و نمو به عواقب و پیامدهای جبران‌ناپذیری مبتلا خواهند شد.

كریس تایدی سخنگوی یونیسف در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز نیز اظهار داشت: از هر 5 كودك زیر 5 سال در كره شمالی یك كودك هم اكنون به سوءتغذیه مبتلا است كه این امر می‌تواند مانع از رشد ذهنی طبیعی آنها شود اما با شرایط فعلی این امكان وجود دارد كه تعداد كودكان مبتلا به سوءتغذیه حاد، افزایش پیدا كند.

این كارشناسان هشدار دادند: كودكان مبتلا به سوءتغذیه شدید در معرض ابتلا به بیماری‌های اسهالی و عفونت‌های تنفسی حاد هستند كه می‌توانند بویژه در كودكان زیر 5 سال منجر به مرگ شوند.

همچنین طبق آمار یونیسف، حدود 28 درصد از زنان كره شمالی در گروه سنی 15 تا 49 سال یعنی در سن بارداری، دچار سوءتغذیه هستند. این وضعیت به میزان قابل توجهی خطر تولد نوزادان زیر وزن طبیعی را افزایش می‌دهد كه این نوزادان نیز با خطر ابتلا به امراض مختلف و حتی مرگ و میر مواجه خواهند شد. بعلاوه شیوع سوءتغذیه مزمن، عوارض بلندمدت فاجعه آمیزی روی رشد كودكان خواهد داشت.

در عین حال در چنین شرایطی آمار مرگ و میر مادران در دوران بارداری یا در زمان وضع حمل نیز تشدید می‌شود به طوری كه از هر 100 هزار مورد تولد نوزاد زنده، 85 زن در زمان وضع حمل می‌میرند.

یونیسف به منظور مقابله با پیشرفت این بحران برنامه‌هایی چون تامین غذا در مدارس، تهیه غذای مكمل برای بیماران و ارائه مشاوره به زنان باردار و پرستار برای تشویق به تغذیه با شیر مادر را ارائه می‌كند به هر حال انجام این برنامه‌ها نیاز به بودجه مناسب دارد كه در صورت عدم تامین این بودجه، بخش عمده‌ای از آن‌ها ناكام خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha