سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشکده علوم بهزیستی گفت: وقتی در محیط کار و تحصیل ادغام و اختلال بین دختران و پسران هست و از روابط خانوادگی به خاطر نوگرایی و تجدد کاسته شده چاره ای نیست که راه‌حلهای جدید برای انتخاب همسر در پیش گرفته شود.
محمدعلی محمدی در گفتگو با مهر با اشاره به تغییر شیوه های آشنایی زوجها و انتخاب همسر و تاثیر آن بر استحکام خانواده افزود: ما در کشور دچار مدرنیته متناقض شده ایم یعنی از جهاتی گوناگون با ولع و شتاب به سمت مدرن شدن و استفاده از ابزارها و ساز و کارهای مدرن مانند شهرنشینی و استفاده از تکنولوژیهای نوین حرکت کرده ایم.

وی با طرح این پرسش که چگونه می توان در جامعه ای که دیوان سالاری، بروکراسی و مناسبات مدرن شده و افراد تمایل شدید به سمت تجدد دارند جامعه را به صورت سنتی اداره کرد ادامه داد: شیوه‌های جدید آشنایی محصول نوع زندگی جدیدی است که برای شهروندان رقم زده شده است.

این جامعه شناس توانبخشی معتقد است: وقتی در محیط کار و تحصیل ادغام و اختلال بین دختران و پسران هست و از روابط خانوادگی به خاطر نوگرایی و تجدد کاسته شده چاره ای نیست که راه حلهای جدید برای انتخاب همسر در پیش گرفته شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: این راه حلها نشانه هوشمندی جامعه است و اگر بخواهیم در مقابل این راه حلها بایستیم و به صورت مصنوعی به راه حلهای قبل بازگردیم جامعه دچار تضاد و تناقض می شود و آسیبهای اجتماعی ناشی از بالا رفتن سن ازدواج، طلاق و زندگی مجردی به ویژه در دختران افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه باید جوامع جدید را با راه حلهای جدید مدیریت کنیم تصریح کرد: می توان با آموزش مهارتهای انتخاب، شیوه های جدید انتخاب همسر را مدیریت کنیم. همچنین باید به جای مقابله با راههای جدید انتخاب همسر مانند فضای مجازی اینترنتی، مهارتهای گزینش و به گزینی را در جوانان تقویت کنیم.

محمدی در مورد تقویت حضور خانواده در انتخاب همسر توسط جوانان افزود: از کجا مشخص است که مهارتهای خانواده ها برای انتخاب فرد مناسب بهتر از جوانان است و شناخت قدیمی آنها و تجربه آنها بهتر است. تا زمانی که جوان پدر و مادر خود را فرد ماهری برای حل مشکل و مواجه شدن با مصائب نمی داند چطور به پدر و مادر خود برای انتخاب زوج اعتماد کند. باید دید چه درصدی از جوانان معتقدند والدینشان انتخاب بهتری نسبت به آنها دارند.

وی در مورد فرهنگسازی برای ازدواج آسان و پرهیز از تجمل گرایی در ازدواج گفت: بسیاری از مدیران ارشد مفهوم فرهنگ سازی را متوجه نشده اند و فرهنگ سازی را با تعبیر قرن 18 اروپا که به اوقات فراغت تعبیر می شد می شناسند. فرهنگ در آنجا تعبیری از موضوعات ذیل اوقات فراغت مانند نقاشی، خطاطی و موسیقی بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم بهزیستی اظهار داشت: فرهنگ سازی یعنی اندیشه سازی و برای اینکه اندیشه را بسازی و این اندیشه در کنشهای اجتماعی نمود پیدا کند نیاز به متخصص و مشروعیت جدی دارد. تا زمانی که مشروعیت اندیشه برای ساخت فرهنگ را نداریم ساخت فیلم یا ویدئو و فعالیت در حوزه سینما نمی تواند برای مسائلی مانند آسان سازی ازدواج تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: نمی توان با نمایش فیلم و تولید انیمیشن و تبلیغات فرهنگ سازی کرد. فرهنگ سازی محصول تعامل داوطلبانه و مختارانه بین طرفین است بی توجهی به این عامل موجب شده که در این سالها بودجه های بسیاری خرج تبلیغات دینی و ارزشی شده ولی نتیجه ای معکوس داشته چون غلط عمل کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha