شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 36164
سلامت نیوز : امروزه افزایش دغدغه‌های زندگی شهری و پیامدهای پیشرفت تكنولوژی و به طور كلی روزمرگی موجب شده است تا ضرورت ورزش بیش از گذشته برای ما آشكار شود.


استفاده مكرر از اتومبیل و عدم تحرك فیزیكی نیز در كنار سایر موارد یاد شده همگی دلایلی است كه از یك سو فرسودگی بدن را به دنبال دارد و از سوی دیگر موجب تشدید عصبانیت، عدم تحمل و به قول قدما «جنگ اعصاب» می‌شود. بها دادن به ورزش یكی از بهترین و كم هزینه‌ترین راهكارهایی است كه می‌تواند ركود و سستی را از تن و روان ما و به دنبال آن از بستر جامعه پاك كند. لذا پرداختن به ورزش خود سلامت، طراوت و پویایی را در فضای جامعه گسترش می‌دهد.

ضرورتی انكارناپذیر برای فرد و جامعه

سید جلال عسگری، كارشناس ورزشی درخصوص تاثیر ورزش در جامعه به «جام‌جم» می‌گوید: ورزش یك ضرورت انكارناپذیر در جامعه است كه تاثیر بسیاری بر سلامت جسم و شادابی روح فردی و جمعی دارد.وی می‌افزاید: متاسفانه زندگی شهری امروزه آنقدر مردم را درگیر كرده كه با موضوعی به نام اوقات فراغت بیگانه شده‌اند. فعالیت‌های پشت میزی و كمی تحرك عارضه‌هایی را دنبال داشته به گونه‌ای كه شاهدیم بسیاری از شهروندان به بیماری‌های دیابت و فشارخون مبتلا هستند؛ بنابراین، خستگی‌های روحی و بیماری‌های جسمی افراد در دنیای امروز به صورت بازخوردی منفی به جامعه باز می‌گردد و در پی آن تنش‌ها را بین افراد زیاد می‌كند. به عقیده عسگری، با توجه به مشكلاتی كه امروزه به علت پیچیدگی‌ها و دغدغه‌های زندگی در جامعه بروز می‌كند، لازم است فعالیت بدنی، تحرك و ورزش‌های همگانی را در كلانشهرها توسعه داد تا فضای جامعه نیز به تدریج عاری از بیماری‌ها شود. وی با بیان این‌كه كاهش بیماری‌های جسمی و روانی از نتایج ورزش‌كردن است، تاكید می‌كند: امور ورزشی باید بیشتر جنبه تفریحی داشته باشند تا خانواده‌ها به صورت جمعی بتوانند ورزش كنند. این امر خود به تدریج موجب گسترش فرهنگ كار جمعی و تعامل بین افراد جامعه و از بین رفتن فردگرایی خواهد شد.

ورزش و ناهنجاری‌های اجتماعی

محمدعلی پرتوی، نماینده و عضو كمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان این‌كه رسالت دین اسلام تربیت و آموزش انسان‌هاست، می‌گوید: در دین اسلام ورزش وسیله‌ای است برای سالم‌سازی تن و روان و پرورش نیروی جسمی، به گونه‌ای كه با بكارگیری ظرفیت‌های روحی و جسمی افراد، ورزش موجبات بهبود وضع جامعه را نیز فراهم می‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: ورزش نه‌تنها برای جلوگیری از ضعف بلكه برای تكمیل رشد جسمی و تقویت ابعاد معنوی فرد در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی عامل موثری است كه از این راه می‌توان بر رشد جامعه و زدودن ناهنجاری‌ها كمك كرده و می‌توان جوانان را به نحوی تربیت كرد كه توانایی غلبه بر هواهای نفسانی را داشته باشند.

پرتوی تاكید می‌كند: ورزش پایگاه استواری برای یك زندگی مطلوب و صحیح اجتماعی است كه اگر متزلزل شود موفقیت، بهزیستی و استقامت در برابر ناملایمات و تفكر و عقاید سالم نیز در جامعه از بین خواهد رفت.

ورزش، جوانان را در مقابل ناهنجاری‌ها و بزهكاری‌های اخلاقی و اجتماعی كه امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد ایمن خواهد كرد.

ورزش پهلوانی یا ورزش قهرمانی

در پی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در احیاء و توسعه ورزش‌های ملی و باستانی، سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران در سال 82 نسبت به تاسیس كمیته‌ای برای «فراملی‌كردن ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای» اقدام كرد.مسلما ترویج این ورزش در جامعه به نوعی اشاعه اخلاق‌مداری و فرهنگ پهلوانی در سطح جامعه است. چراكه این گونه ورزش‌ها ریشه در آیین جوانمردی و پهلوانی در تاریخ این مرز و بوم دارد؛ ورزشی كه امروزه در جامعه جانی تازه گرفته است و این را باید به فال نیك گرفت.

محمدعلی پرتوی، در خصوص نقش و اهمیت روحیه پهلوانی در جامعه و توسعه دوستی، برادری و همبستگی اجتماعی با ذكر این جمله جهان پهلوان تختی كه گفته است: «من به مردم تعظیم می‌كنم»، تصریح می‌كند: امروزه بیشتر به ورزش قهرمانی برای بالا بردن ركوردها اهمیت داده می‌شود و این امر موجب شده است مردم برای ارتقای فرهنگ سالم‌سازی جامعه در عرصه ورزش دخیل نشوند و در بسیاری از موارد از جمله مسابقات فوتبال، صرفا به عنوان یك تماشاچی در میادین ورزشی حاضر شوند.

 
نكته: امروزه بیشتر به ورزش قهرمانی برای بالا بردن ركوردها اهمیت داده می‌شود و این امر موجب شده است مردم برای ارتقای فرهنگ سالم‌سازی جامعه در عرصه ورزش دخیل نشوند

وی با بیان این‌كه ورزش فقط برای تقویت جسمانی نیست، می‌افزاید: ورزش می‌تواند به صورت همگانی صورت گیرد و در این حالت روح همكاری و اجتماعی بودن را در هر انسانی به وجود آورد. یك بدن ناتوان و رنجور نمی‌تواند بهره شایانی از زندگی ببرد لذا، در انجام وظایف مهم خود در مقابل اجتماع دچار سستی می‌شود.

وی با بیان این‌كه در زندگی ـ كه عرصه پیكار است ـ احتیاج به جسمی است كه دارای بنیانی استوار و قابل اطمینان بوده و نوعدوستی و همگامی با مردم در وجودش باشد، ادامه می‌دهد: ورزش مصفای روح و جان است و كسی كه جسم و روح سالم و قوی داشته باشد می‌تواند در خدمت مردم و جامعه خویش قرار بگیرد.

فعالیتی مفید برای همه سنین

مطالعات محققان نشان می‌دهد وزن مغز انسان بین سنین 30 تا 90 سالگی حدود 10 درصد كاهش می‌یابد و از مهم‌ترین اختلالات مغزی در سنین كهنسالی انواع دمانس بویژه آلزایمر است، به عبارتی آلزایمر شایعترین نوع دمانس در سنین كهنسالی است و تخمین ‌زده می‌شود در طول 20 سال آینده تعداد افراد مبتلا به این بیماری در كل دنیا 3 برابر شده و تا سال 2025 این تعداد به 22 میلیون نفر برسد. این در حالی است كه در حال حاضر حدود 28 درصد از افراد بالای 85 سال و 5/8 درصد از افراد بالای 65 سال از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. نتایج تحقیقات یك پژوهشگر آمریكایی به نام ادوارد مك آلی هم نشان داده است كه انجام حركات فیزیكی ملایم مانند پیاده‌روی به مدت 40 دقیقه و 3 بار در هفته برای شادابی مغز مناسب بوده و می‌تواند اتصالات مغزی و عملكرد شناختی را بهبود بخشیده و پیری بافت مغز را به تاخیر اندازد.

رابطه ورزش با روحیه فردی و اجتماعی

لیلا اسمی، یكی دیگر از كارشناسان ورزشی معتقد است ورزش روحیه فرد را بالا می‌برد و در زندگی خانوادگی و اجتماعی او تاثیر بسزایی دارد. وی به خبرنگار ما می‌گوید: باید فرهنگ ورزش‌كردن را در جامعه رواج داد كه خوشبختانه این اتفاق در جامعه ما افتاده است؛ برگزاری ایستگاه‌های تندرستی در بوستان‌ها و دیگر اماكن عمومی، خود یكی از مصداق‌های این امر است كه یكی از بهترین راه‌های تشویق شهروندان به ورزش همگانی و ایجاد فضایی بانشاط در بستر جامعه است. این كارشناس ادامه می‌دهد: یكی از اقدامات خوبی كه در این چند سال اخیر توسط شهرداری‌ها انجام شده، نصب وسایل بدنسازی در همه بوستان‌ها است تا شهروندان به راحتی و بدون پرداخت هزینه بتوانند از آنها استفاده كنند.

بازتاب سلامتی تن و روان در جامعه

هادی لطفی، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی و قهرمان كشوری این رشته نیز می‌گوید: اكثر مردم ورزش‌كردن را دوست دارند ولی به علت كمبود وقت، مشغله زیاد را بهانه كرده و از انجام آن اجتناب می‌كنند؛ در صورتی كه همه اینها ناشی از تنبلی است. لطفی با بیان این‌كه باید همه بدانند كه ورزش انجام حركات سنگین و سخت نیست، می‌گوید: ورزش‌كردن وقت زیاد یا مكان مناسب نمی‌خواهد بلكه می‌توان در خیابان، منزل و حتی محل كار هم حركات ورزشی را انجام داد. وی كه خود از قهرمانان رشته بدنسازی است، تصریح می‌كند: كار با دستگاه‌های بدنسازی فعالیت قدرتی و غیرهوازی محسوب شده و از نظر پزشكی بهترین راه برای جلوگیری از پوكی استخوان است. زیرا باعث كلسیم‌سازی روی استخوان‌ها می‌شود و در افزایش و استقامت عضلات موثر است. وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر ورزش‌كردن در افزایش اعتماد به نفس و رضایتمندی از جسم بسیار موثر است كه بازتاب و نمود آن را می‌توان در رفتارهای افراد ورزشكار در جامعه و طراوت و شادابی آنها در زندگی اجتماعی نیز به خوبی مشاهده كرد.

تو خود بخوان حدیث مفصل...

این روزها گسترش باشگاه‌های ورزشی در سطح كلانشهر تهران و سایر شهرهای بزرگ موجب شده است تا طیف وسیعی از جوانان و میانسالان به سمت ورزش روی آورند كه این امر خود موجب رشد و شكل‌گیری یك گفتمان ورزشی در سطح جامعه و بین اقشار مختلف است. یكی از محاسن این كار آن است كه افراد مختلف با سنین و تجربه‌های مختلف در محیطی مشترك هنگام انجام‌دادن حركات ورزشی با تعاملی دوستانه نهاد اجتماعی كوچكی را ایجاد می‌كنند كه خود تمرینی است برای ارتقای فرهنگ گفتمان و نمود رفتارهای دوستانه و به قول قدما «لوطی منشانه» كه یكی از مهم‌ترین نیازها در بین دیالوگ‌های رد و بدل شده بین مردم است. كوتاه این‌كه ارتقای فرهنگ ورزش‌كردن در میان مردم به تدریج نه‌تنها موجب رونق و رشد فرهنگ گفتمانی دوستانه میان مردم خواهد شد، بلكه باعث افزایش روحیه تحمل‌پذیری مردم در برابر مشكلات و مصائب شخصی و اجتماعی می‌شود. بنابراین می‌توان ادعا كرد كه هر سرمایه‌گذاری در امر ورزش به طور مستقیم موجب ایجاد پویایی و طراوت در فضای جامعه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha