سلامت نیوز : کارشناس ارشد پرستاری گفت: زخم های فشاری احتمال مرگ و میر بیماران را تا 4 برابر افزایش می دهد و بسیاری از این زخم ها در جراحی های طولانی مدت ایجاد می شوند.

 به گزارش سازمان نظام پرستاری کشور، نارملا ربیع راد در دومین کنگره پرستاری جراحی در کارگاهی با عنوان زخم های فشاری اظهار کرد: به عنوان مثال 37 درصد بیماران تحت عمل جراحی سر و گردن در ناحیه ساکروم به زخم های فشاری دچار می شوند.
 
وی گفت: در جراحی ستون فقرات  ناحیه پیشانی و زانو، در جراحی قلب پاشنه پا و پس سر (ناحیه اکسی پوت) زخم فشاری ایجاد می شود.
 
وی ادامه داد: برای پیشگیری از بروز زخم های فشاری باید از تخت های جراحی متناسب با سایز بیمار استفاده شود همچنین هنگام جابجایی باید از کشیدن بیمار بر روی سطوح خودداری کرد و اگر مدت عمل بیش از 5/2 ساعت طول کشید از تشک های مخصوص استفاده کرد.
 
این کارشناس ارشد پرستاری افزود: 5 تا 10 درصد بیماران درگیر زخم های فشاری می شوند و میزان مرگ و میر را 2 تا 4 برابر افزایش می دهد از این رو پرستاران باید با مراقبت مناسب از بیماران به ویژه در بخش مراقبت های ویژه و اورژانس مانع از ایجاد زخم های فشاری در بیماران شود.
 
ربیع راد گفت: استفاده از تشک های مناسب و مواج ، پد ژله ای و در نهایت پانسمان های مدرن می توان از ایجاد زخم های فشاری جلوگیری کرد.
 
وی از تهیه و طراحی فرم های ارزیابی زخم های فشاری در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: افزایش سن، جنس(مردان مستعدتر) سوء تغذیه، میزان آلبومین خون و رطوبت در بروز زخم های فشاری موثر است.
 
این کارشناس ارشد پرستاری ادامه داد: در زخم فشاری درجه یک پوست سالم است، در زخم فشاری درجه 2 لایه نخست پوست آسیب دیده و تاول ها یا سالم یا پاره شده است، و زخم فشاری درجه سوم اپیدرم و درم درگیر اما هنوز به استخوان و تاندون نرسیده است و در زخم فشاری درجه 4 ضمن تخریب شدید بافتی استخوانها و تاندون نیز درگیر است.
 
ربیع راد یادآور شد: نوزادان،سالمندان مبتلایان به سوء تغذیه، مبتلایان به چاقی بیمارگونه، بیماری های مزمن و افرادی با سابقه ابتلاء به زخم فشاری مستعد ابتلاء به زخم فشاری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha