سلامت نیوز : رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: وزیر بهداشت جایگاه نماینده پرستاری در هیئت امنای بیمارستانها را به صراحت ابلاغ كند تا هیئت امنای بیمارستانها به دخیل كردن پرستاران در فرآیند تصمیم گیری ها ملزم شوتد.

سید یعقوب جعفری در گفت و گو با نظام پرستاری، افزود: قطعاً هر قانونی در ابتدای اجرا دچار یكسری مشكلات اجرایی و آیین نامه ای است و از آنجایی كه قانون ارتقای بهره وری نیز برای نخستین بار در كشور برای پرستاران اجرا می شود و تاكنون سابقه ای در كشور نداشته است در ابتدای مسیر اجرا دچار اشكالاتی نیز می شود.

وی با بیان اینكه قانون ارتقای بهره وری با دستور وزیر بهداشت از اول مهر در دانشگاههای علوم پزشکی اجرایی شده است، افزود: البته برخی دانشگاه های علوم پزشکی با استفاده از اختیارات خود به شیوه های مختلف و بنا به سلیقه خود این قانون را اجرا کرده اند اما امیدواریم طی فرآیند 6 ماهه پس از ارزیابی و دریافت آمار و ارقام و شناسایی مزایا و رفع نواقص اجرای قانون و همچنین نظرسنجی از پرستاران برای ایجاد وحدت رویه در روند اجرای سراسری این قانون به جمع بندی برسیم.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری با تقدیر از دانشگاه علوم پزشكی كردستان، گفت: قانون ارتقای بهره وری از ابتدای امسال برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با طراحی و پیاده سازی نرم افزار ویژه اجرا شد و این دانشگاه در اجرای قانون نسبت به سایر استان‌های كشور پیشتاز بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های رسیده اجرای قانون ارتقای بهره وری در كردستان رضایت پرستاران را به همراه داشته است و از این رو دانشگاه علوم پزشكی كردستان به عنوان دانشگاه برتر و نمونه در اجرای این قانون  محسوب می شود.

جعفری درباره هیئت امنایی شدن بیمارستان ها گفت: برای اینكه قانونی به خوبی عملیاتی شود باید افراد و اقشاری كه در فرآیند اجرای قانون هستند نقش داشته باشند و از آنجایی كه پرستاران به طور میانگین 60 درصد پرسنل بیمارستان ها را تشكیل می دهند نمی توان نقش مهم آنان در ارائه خدمات درمانی به مردم را نادیده گرفت. بنابراین باید جایگاه جامعه پرستاری در هیئت امنای بیمارستان ها لحاظ شود.

وی خاطرنشان كرد: در آیین نامه اجرایی بیمارستان های هیئت امنایی كه حدود 2 سال گذشته تدوین شده بود، پرستاران نادیده گرفته شده بودند كه با اعتراض پرستاران اصلاحاتی صورت گرفت اما دوباره آیین نامه به حالت قبل برگشت كه بر اساس مذاكرات و توافق سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت قرار است نماینده جامعه پرستاری در کمیته کشوری هیئت امنایی شدن بیمارستانهای آموزشی حاضر شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری تصریح كرد: علاوه بر تقاضای پرستاران، مسئولان وزارت بهداشت باید حضور نماینده پرستاران در کمیته کشوری بیمارستانهای هیئت امنایی را پیش بینی كنند زیرا به طور قطع فرآیند اجرایی شدن آن بدون حضور پرستاران دچار اختلال می شود.

وی پیشنهادكرد: وزیر بهداشت این موضوع را به صراحت ابلاغ كند تا هیئت امنای بیمارستان به دخیل كردن پرستاران در فرآیند تصمیم گیری ها ملزم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha