سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پوسیدگی دندان، شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان است و 5 برابر آسم و ۳ برابر چاقی شیوع دارد.
 
منصور بهرامی در گفت‌وگو با فارس در مورد پوسیدگی دندان در کودکان اظهار داشت: پوسیدگی دندان بیماری شایع، قابل پیشگیری و در مواردی پر زحمت است که پزشکان اطفال نسبت به حفظ سلامت آن حساس نیستند، در حالی که شایعترین بیماری مزمن کودکان است و 5 برابر آسم و ۳ برابر چاقی رخ می‌دهد.

وی افزود: پوسیدگی دندان علاوه بر مشکلات موضعی در فضای دهان مثل بوی نامطبوع تنفس، اشکالات جویدن، عفونت‌های لثه و فک می‌تواند موجب اختلال رشد، اختلالات رفتاری و توجه و کاهش اعتماد به نفس در کودکان شود.

این متخصص بیماری‌های کودکان، علل مساعد کننده پوسیدگی‌های دندان را مشکلات مادران در دوران بارداری و زایمان، مسائل نوزاد مانند نارس بودن، سوء تغذیه، بیماری‌های عفونی و اسهال در دوران نوزادی، استفاده از مواد قندی یا نمک فراوان، استفاده از پستانک، کم خونی، فقر آهن، وجود پوسیدگی دندان در پدر، مادر و خواهر و برادر، مشکلات بهداشتی و بیماری‌های خاص، استفاده از شیشه شیر برای خوابیدن کودک، مصرف مکرر شیر مادر در شب و درآمد کم خانواده ذکر کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهداشت دهان و دندان مادران در ایام بارداری و بعد از زایمان و تشویق آنها به تغذیه با شیرمادر را برای افزایش سطح ایمنی عمومی و دهان و دندان کودک ضروری دانست و تصریح کرد: حفظ بهداشت دهان و دندان‌های کودک از حوالی 2 تا 4 ماهگی و تمیز کردن دندان‌ها با گاز و حوله خیس و در حوالی 6 تا 9 ماهگی شروع مسواک زدن با آب برای کودک و مسواک زدن صبح‌ها برای شیرخوارانی که در طول شب شیر می‌خورند را برای پیشگیری از پوسیدگی مفید است.

وی مصرف آب میوه فقط با فنجان و حداکثر 2 بار در روز همراه با غذا، پرهیز از تغذیه با شیشه هنگام خواب، مشاوره با دندانپزشک برای تمام شیرخواران در پایان سال اول زندگی، توجه به میزان فلوراید آب مصرفی و در صورت نیاز تجویز فلوراید به کودکان طبق برنامه را در جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان مهم دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha