شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 36202
سلامت نیوز : سیگار کشیدن خطرناک ترین کاری است که یک فرد می‌تواند در قبال سلامتی خود انجام دهد. البته برای بهره‌مند شدن از فواید ترک آن هیچ وقت دیر نیست و خوشبختانه امروزه روش‌های متنوعی برای ترک موفقیت‌آمیز آن ابداع شده است.

به گزارش ایسنا طبق آمارهای رسمی، سالانه 26 هزار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی که منشا اصلی آن استعمال سیگار است در انگلیس رخ می‌دهد.

در 50 سال گذشته،6 میلیون نفر از مردم این کشور بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف تنباکو جان خود را از دست داده‌اند. همچنین سالانه 8 میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار به پزشک مراجعه می‌کنند. البته سیگار کشیدن پیش از آن که جان فرد را بگیرد، جوانی‌اش را می‌گیرد. استعمال سیگار سرعت خشک و چروک شدن پوست را چند برابر می‌کند.


البته سیگار آثار سوء دیگری هم دارد که به وضوح موارد قبلی نیست. برای مثال، شریان‌های افراد سیگاری به دلیل تجمع پلاک‌های خونی، ضخیم‌تر از حالت عادی است. چندی پیش نتایج یک بررسی نشان داد که شریان‌های شاهرگی افراد سیگاری به اندازه افراد غیرسیگاری که ده سال از آنها بزرگتر بودند، ضخیم شده بود. نتیجه آن که سیگار کشیدن عمر را کوتاه می‌کند به طوری که نیمی از افراد سیگاری 20 تا 25 سال زودتر از عمر طبیعی‌شان می‌میرند.

همچنین سیگار کشیدن افزون بر این که سبب مرگ زودرس بر اثر ابتلا به سرطان و امراض قلبی است، اختلالات ریوی همچون امفیزم (emphysema) و برونشیت مزمن را نیز به دنبال دارد. افرادی که در روز بیش از 20 نخ سیگار می‌کشند، سه برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به ذات الریه هستند.


همچنین مصرف سیگار، میزان هورمون استروژن را در مردان و زنان کاهش می‌دهد و بدین صورت روند پوکی استخوان را در آنها سرعت می‌بخشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم توده استخوانی در آغاز دوره یائسگی در زنانی که روزانه 20 نخ سیگار می‌کشند 5 تا ده درصد کمتر از زنان غیرسیگاری است. در مردان مصرف سیگار سبب اختلال در روابط زناشویی آنها می‌شود در واقع استعمال سیگار در بلندمدت سبب ناتوانی جنسی مردان خواهد شد.

نکاتی درباره پیپ و سیگار برگ

احتمالا تاکنون پیرامون مضرات پیپ و سیگار برگ چیزی نشنیده اید اما واقعیت این است که سیگار برگ و پیپ به اندازه سیگار کشنده‌اند. ترکیبات شیمیایی سرطان‌زا در همه فرآورده‌های تناباکودار یکسان است. در سیگار برگ و پیپ از تنباکوی سیاه استفاده می‌شود که دو برابر تنباکوی موجود در سیگار معمولی خطر ابتلا به سرطان مری را در پی دارد. همچنین میزان قَطران موجود در سیگار برگ هفت برابر و میزان نیکوتین آن چهار برابر سیگار معمولی است. در واقع یک میزان تنباکوی موجود در یک عدد سیگار برگ بلند برابر با کل تنباکوی موجود در یک پاکت سیگار است.

انواع دیگر تنباکو که مصرف دودی ندارند ( مثل انفیه و ناس) نیز بی خطر نیستند. این نوع تنباکوها نیز مملو از نیکوتین و دیگر مواد شیمیایی سرطان زا است که به طور کامل جذب بافت‌های دهان می‌شود.

بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که به سلامتی خود بها می‌دهید و تمام نکات بهداشتی را رعایت می‌کنید اما سیگار هم می‌کشید، بدانید که در حقیقت از بدنتان مراقبت نمی‌کنید و تلاشتان در این زمینه بیهوده است. در واقع سیگاری‌ها بیشتر از کسانی که هر روز پیتزا می‌خورند و تحرک هم ندارند به بدن خود آسیب می‌زنند. با این حساب، اگر جزو کسانی هستید که قبلا برای ترک سیگار اقدام کرده‌اید و موفق نشده‌اید، وقتش رسیده که دوباره در این راه تلاش کنید.


احتمال موفقیت شما در ترک سیگار چقدر است؟
بررسی انجام شده در بریتانیا نشان می‌دهد تاثیر درمانی بسیاری از محصولاتی که در روش «درمان جایگزین نیکوتین»(NRT) استفاده می‌شوند، تقریبا مشابه یکدیگر است. برخی از این محصولات عبارتند از: اسپری‌های دماغی، مواد استنشاقی، آدامس‌های ترک سیگار و قرص‌های زیر زبانی. البته اگر در کنار استفاده از این نوع محصولات از روش‌های حمایتی ویژه همچون مشاوره و رفتار درمانی نیز بهره جویید، شانس موفقیت شما در ترک سیگار تقریبا دو برابر خواهد بود.

خطرات در معرض دود سیگار قرار گرفتن

افراد سیگاری دود فیلتر شده استنشاق می‌کنند اما اطرافیان آنها دود حاصل از خاکستر سیگار را یعنی دود فیلتر نشده. غلظت قطران، نیکوتین و سایر گازهای سمی موجود در تنباکو در دود فیلتر نشده بسیار بیشتر است. دانشمندان به تازگی دریافته اند که استشمام این دود نه تنها خطر حمله قلبی و سرطان ریه، بلکه احتمال بروز سکته مغزی را نیز در فرد افزایش می‌دهد.


بنابر اعلام موسسه تحقیقات سرطان انگلیس، سالانه چند صد نفر از مردم این کشور به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار به سرطان ریه مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. افزون بر این، استشمام دود سیگار که از آن به مصرف منفعلانه سیگار نیز یاد می‌شود، برای افرادی که از ناراحتی‌های تنفسی یا قلبی رنج می‌برند خطرات بیشتری به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha