سلامت نیوز : مسئول امور علمی كنگره زنان و مامایی گفت: 70 درصد از مراجعه كنندگان به كل كلینیك‌های جهان را زنان تشكیل می‌دهند و با توجه به آن‌ كه آنان وظیفه بقای نسل را برعهده دارند به بیماری‌های بیشتری مبتلا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دكتر شهلا چایچیان در نشست خبری نهمین كنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران كه امروز در انجمن زنان و مامایی برگزار شد، اظهار كرد: در این رویداد علمی مهمانانی از كشورهای آلمان، آمریكا، استرالیا، فرانسه و انگلستان و پزشكان ایرانی مقیم آمریكا و انگلستان حضور می‌یابند و یكی از متخصصان در زمینه بارداری پس از پیوندهای كبد، قلب و ریه صحبت می‌كند.

وی با بیان اینكه متخصصان زنان كشورهایی مانند پاكستان، افغانستان، هندوستان، مالزی و مصر در این رویداد علمی حضور می‌یابند، گفت: در كل 111 سخنرانی و 50 پوستر در بخش زنان، 112 سخنرانی و 132 پوستر در بخش مامایی، 9 سخنرانی در بخش پرستاری در كنگره بین‌المللی زنان و مامایی ارائه می‌شود و 18 سخنران كلیدی و 7 سخنران مدعو از ایرانیان داخل و خارج كشور در این رویداد علمی صحبت می‌كنند.

مسئول امور علمی كنگره زنان و مامایی با اشاره به پخش جراحی زنده در كنگره زنان و مامایی اظهار كرد: این جراحی‌ها را مهمانان داخلی و خارجی در اتاق عمل بیمارستان حضرت رسول اكرم (ص) انجام می‌دهند و به طور مستقیم در سالن كنگره پخش می‌شود.

چایچیان درباره انجام جراحی‌های پستان از سوی جراحان عمومی گفت: متخصصان زنان در كشورهای اروپایی توانسته‌اند جراحی پستان را خودشان انجام دهند اما در ایران اینگونه نیست این در حالیست كه متخصصان زنان، بیماریابی و غربالگری را انجام می‌دهند ولی باید مبتلایان به سرطان پستان را به پزشك عمومی ارجاع دهند این در حالیست كه گاهی اوقات بین ارجاع و مراجعه بیمار متخصص زنان وقفه‌ای به وجود می‌آید و همین امر باعث شدت پیدا كردن بیماری او می‌شود.

مسئول امور علمی نهمین كنگره زنان و مامایی در پاسخ به این پرسش كه چرا خونریزی شایع‌ترین علل مرگ و میر مادران باردار در ایران است، اظهار كرد: خونریزی، عفونت و فشارخون شایعترین علل مرگ و میر مادران در جهان است. بارداری یك امر خونریزی دهنده است و در صورت وقوع خونریزی تنها متخصص زنان مسئول نیست بلكه سیستم درمانی كشور نیز باید به گونه‌ای عمل كند كه خون مورد نیاز بیمار به موقع در اختیار او قرار دهند.

چایچیان ابراز امیدواری كرد كه با بهبود سیستم حمل و نقل بیماران و راه‌اندازی آمبولانس هوایی در برخی مناطق مانند استان سیستان و بلوچستان، خون مورد نیاز مادران به موقع تامین شود تا كمتر شاهد مرگ آنان به علت خونریزی باشیم.

وی تاكید كرد: در حال حاضر با توجه به اقدامات صورت گرفته، مرگ و میر مادران ایرانی براثر دلایلی مانند عفونت، خونریزی و افزایش فشارخون بسیار كاهش پیدا كرده است.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست دكتر عبدالرسول اكبریان- رییس نهمین كنگره زنان و مامایی درباره جراحی سرطان پستان به دست جراحان عمومی اظهار كرد: لازم است پزشكان متبحر این كار را انجام دهند. چه جراحان عمومی باشند و چه متخصصان زنان.

وی با اشاره به امكان تشخیص برخی از ویژگی‌های كودك پیش از تولد گفت: پیش از تولد می‌توان جنس و برخی از بیماری‌های ژنتیك جنین را تشخیص داد. در حال حاضر بحث درمان بیماری‌های جنین داخل شكم مادر مطرح است اما این كار هنوز مرسوم نشده است. در صورت تحقق این امر می‌توان از پیشرفت بسیاری از ناهنجاری های مادرزادی جلوگیری كرد.

رییس انجمن زنان و مامایی ایران با اشاره به فعالیت‌های كلینیك‌های مامایی گفت: در حال حاضر كلینیك‌های زنان و مامایی، وضعیت مادران باردار را از نظر ابتلا به بیماریهایی مانند فشارخون بررسی می‌كنند و در صورت نیاز آنان را به مراكز پیشرفته‌تر ارجاع می‌دهند و بدین ترتیب میزان و مرگ و میر مادران باردار كاهش یافته است اما متاسفانه در برخی مواقع بیماران برای درمان دیر مراجعه می‌كنند.

وی تاكید كرد: مرگ و میر مادران باردار در ایران بسیار كاهش یافته است به گونه‌ای كه در خاورمیانه ایران در این زمینه در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

اكبریان با اشاره به دلایل افزایش آمار سزارین در ایران و جهان اظهار كرد: مادران باردار برای زایمان اول 12 ساعت تا 14 ساعت باید درد را تحمل كنند كه این آمار در بارداری دوم به 8 تا 10 ساعت كاهش می‌یابد. در حال حاضر عوامل متعددی مانند كاهش مقاومت مادران باردار نسبت به درد، كم حوصلگی متخصصان زنان و اختلاف عقیده بین ماماها و پزشكان باعث افزایش آمار سزارین شده است. به گونه‌ای كه حتی در كشوری مانند آمریكا با وجود تلاشهای صورت گرفته برای كاهش آمار سزارین، این آمار از 28.6 درصد به 29.2 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دكتر ابوالفضل مهدی‌زاده- دبیر نهمین كنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران - اظهار كرد: در 26 پنل در موضوعاتی مانند لاپاروسكوپی پیشرفته، هیستروسكوپی، جراحی سرطان زنان بررسی می‌شود. بخشی از این كنگره نیز مربوط به بهداشت مادران است چرا كه زنان جوان تا كهنسال نیاز به رعایت بهداشت به ویژه در دوره بارداری را دارند تا مرگ و میر آنها كاهش یابد.

وی افزود: یكی از معضلات كشورهای دنیا سالمندی است و امیدواریم در این كنگره به راهكارهایی دست یابیم تا بتوانیم آن‌ را به دولت ارائه دهیم.

دبیر نهمین كنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران هورمون درمانی را یكی دیگر از موضوعات نهمین كنگره زنان و زایمان برشمرد و اظهار كرد: این روش درمانی كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالیست كه لازم است زنان پس ازیائسگی این كار را انجام دهند.

مهدی‌زاده هدف از برگزاری این كنگره را تبادل دانش بین متخصصان ایرانی و خارجی و نشان دادن توانایی های پزشكان زنان ایرانی دانست.

درپایان این نشست دكتر فاطمه خشتی - مسئول روابط بین الملل نهمین كنگره بین‌المللی زنان و مامایی- اظهار كرد: در تمام دنیا خونریزی و فشارخون عامل اول مرگ و میر زنان باردار است.

وی افزود: بیشترین علت عفونت‌های زنان، عفونت‌های قارچی است كه از جمله علل ابتلا به آن مصرف قرص‌های ضدبارداری، داروهای شیمی درمانی و آنتی بیوتیك‌هاست. البته دراین زمینه میزان رعایت نكات بهداشتی نیز موثر است.

خشتی در پایان به زنان توصیه كرد كه از دستشویی‌هایی عمومی بهداشتی استفاده و پس از طهارت گرفتن خود را خشك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha