یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 36238
سلامت نیوز: پژوهشگران دریافتند که پوست بدن قادر است اشعه ماوراء بنفش خورشید را از طریق یک ماده رنگی حس کننده نور ببیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس به نقل از پایگاه لایف ساینس آمریکا، الینا اوانسیاT مسئول این پژوهش در دانشگاه براون گفت: وقتی در جلوی نور خورشید قرار می گیرید، پوست شما می فهمد که در معرض اشعه ماوراء بنفش است و این روندی بسیار سریع است یعنی سریعتر از هر چیزی که قبلاً شناخته شده است.

بر پایه این گزارش، تاکنون معما بود که چگونه پوست به هنگام تابیدن نور ماوراء بنفش به آن شروع به گندمگون شدن می کند اما این پژوهش جدید ثابت کرد: پوست ما قادر است این اشعه را از طریق یک ماده رنگی حس کننده نور که در چشم ها نیز موجود است، مشاهده کند.

این پژوهشگر گفت: گندمگون شدن پوست به هنگام تابش نور خورشید به آن یک واکنش پیشگیرانه است و ماده میلانین مسئول رنگ پوست، سلولهای پوستی را از زیان ناشی از اشعه ماوراء بنفس، از طریق جذب این اشعه
محافظت می کند.

اوانسیا و تیم پژوهشگرانش سلولهای پوست معروف به "سلولهای رنگی" تولید کننده میلانین را بررسی کرده و
دریافتند که این سلولها همچنین حاوی ماده ای رنگی به نام «رودوبسین» است که فقط در شبکه چشم وجود دارد و نور را جذب می کند.

پژوهشگران چگونگی سینگال رسانی ماده رودوبسین موجود در سلولهای رنگی پوست را هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بررسی کردند که باعث تحریک برای تولید ملانین می شود.

آنها دریافتند: بعد از یک ساعت از قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید؛ به مقادیر ماده ملانین افزوده می شود به گونه ای که گندمگون شدن پوست را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha