سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: همه اختلالات روانپزشکی هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پرویز مظاهری با اشاره به برگزاری بیشت و هشتمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان طی روزهای 24تا 26آبان در هتل المپیک اظهار کرد: بهداشت روان عبارت است از مجموعه عواملی که در پیشگیری از ایجاد یا پیشرفت روند وخامت اختلالات شناختی، احساسی و رفتاری در انسان نقش موثری دارند.

وی افزود: بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن، رفاه اجتماعی و سازش منطقی با پیشامدهای زندگی و به همه تدابیری اطلاق می‌شود که از شیوع و بروز بیماری‌های روانی بتواند کم کند.

مظاهری با بیان اینکه بهداشت بهداشت روان 2 هدف مهم دارد، ادامه داد: در افکار غلط و خرافی و اثبات قابل درمان و پیشگیری بودن اختلالات روانپزشکی دو هدف عمده بهداشت روان است. البته تصورهایی مانند بیماری‌های روانپزشکی قابل درمان نیستند یا داروهای روانپزشکی عادت‌آور و پرهزینه هستند  یا کسی که دچار بیماری روانی است اگر ازدواج کند مشکلش برطرف می‌شود در بین مردم وجود دارد که بهداشت روان درصدد رفع آنهاست.

مظاهری تصریح کرد: قبول مسئولیت در قبال مردم درگیر کردن بیمار و اطرافیان آن در پروسه درمان کوتاه کردن مدت اقامت بیمار در بیمارستان و مسئولیت پذیری اجتماعی بیمار از دیگر اهداف بهداشت روان است. البته متاسفانه خانواده‌ها انتظار دارند که روانپزشک معجزه کند این در حالی است که همه اختلالات روانپزشکی زمینه‌های زیستی، روانی و اجتماعی دارند.

وی با بیان اینکه بهداشت روان دارای 3 اصل است که در صورت رعایت کردن آنها از سوی مردم مشکلات روانپزشکی شان کم می‌شود خاطر نشان کرد: بهداشت روان به مردم آموزش می‌دهد که به شخصیت خود و دیگران احترام گذاشته و از محدودیت‌ها در خود و افراد دیگر شناخت داشته باشد، همچنین به علل رفتار خود پی ببرد.

دبیر انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: بروز هر گونه اختلال در ذهن که برای رفتار عادی فرد تاثیر بگذارد و زندگی روزمره را برای بیمار و اطرافیانش مشکل کند بیماری روانی است.

وی افزود: بنابر این یک سردرد، اضطراب ساده بی‌حوصلگی و پرخاشگری می‌تواند یک بیماری روانی باشد که در این صورت تصور می‌شود که آدم سالم دیگر وجود ندارد اما فرد سالم کسی است که تعادل بین رفتارها و کنترل آن در مواجه با مشکلات اجتماعی وجود دارد.

وی درباره سلامت روان هم افزود: سلامت روان عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش به طوری که باعث شادی و برداشت مفید و موثر از زندگی نشود. هر کس که با جهان اطراف سازش داشته و به جای اینکه سعی کند دیگران را با خود تطبیق دهد خود را با محیط تطبیق دهد در سلامت روان قرار دارد.

مظاهری با بیان اینکه در روانپزشکی به پیشگیری در 3 سطح اهمیت داده می‌شود خاطر نشان کرد: در پیشگیری نوع اول به همه فعالیت‌های که باعث کاهش بروز و شیوع اختلالات روانپزشکی شود می‌پردازد.

وی گفت: در نوع دوم باید افراد دچار بیماری را تشخیص داده تا سریع تحت درمان قرار بگیرند. پیشگیری نوع سوم کسی که دچار بیماری شده باید از عوارض جنبی که منجر به معلولیت فرد می‌شود جلوگیری کرد.

بیست و هشتمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان طی روزهای 24 تا 26آبان در هتل المپیک برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha