سلامت نیوز: رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران گفت: از حدود یک میلیون و 400 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت B‌ در کشور حدود 90 درصد شناخته شده نیستند. همچنین بیماری هپاتیت A و E نیز وجود دارد که عامل آن آلودگی‌ آب است و در عتبات به علت بهداشتی نبود آب خطر ابتلا به این بیماریها وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید مؤید علویان در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران با بیان اینکه بیش از  2 هزار شرکت‌کننده در این مراسم حضور دارند، اظهار داشت: تاکنون 200 مقاله به این کنگره ارسال شده که 150 مقاله مورد پذیرش واقع شده است، همچنین 50 مقاله به صورت شفاهی و 100 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این کنگره در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: 45 سخنران بزرگ از داخل و خارج کشور در این کنگره حضور دارند و جایزه 3 هزار دلاری و لوح کوثر به توانمندترین فرد جهان که در زمینه هپاتیت کار کرده است، در این کنگره اهدا خواهد شد.

علویان با اشاره به وضعیت هپاتیت در ایران گفت: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 400 هزار نفر در کشور به هپاتیت B‌مبتلا باشند که حدود 90 درصد آنها شناخته شده نیستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون از شیوع بالای 5 درصدی این نوع هپاتیت در سال57 به شیوع 2 درصدی رسیدیم که مهمترین اقدامات ما در این زمینه واکسیناسیون افراد پرخطر و نوزادان و افزایش سطح آگاهی جامعه بود.

علویان یادآور شد: در حال حاضر افرادی که به هپاتیت B‌ مبتلا می‌شوند توسط وزارت بهداشت به طور رایگان واکسن می‌زنند و همچنین به خانواده‌های آنها نیز واکسن تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه درمان‌های بسیار خوبی در کشور در زمینه هپاتیت B‌ وجود دارد، یادآور شد: از مشکلاتی که در این زمینه است قیمت بالای داروها است که 90 درصد داروها در پوشش بیمه هستند اما 10 درصد آنها نیست.

علویان ادامه داد: متأسفانه هزینه آزمایش‌های مولکولی این بیماران حدود 200 هزار تومان است که بیمه سهم بسیار کمی از آن را می‌‌پردازد.

وی درباره هپاتیت C نیز گفت: حدود 200 هزار مبتلا به هپاتیت C‌ در کشور وجود دارند و بر اساس اطلاعات آماری 40 درصد هموفیلی‌ها، 18 درصد تالاسمی‌ها، 15 درصد دیالیزی‌ها و  40 درصد معتادان تزریقی به آن مبتلا هستند.

علویان خاطر نشان کرد: 2 تا 3 هزار نفر از این مبتلایان در سال درمان می‌شوند و همین جا اعلام می‌کنیم هر هموفیلی و تالاسمی که مبتلا به هپاتیت C شده است می‌تواند برای درمان رایگان به انجمن‌های هموفیلی و تالاسمی مراجعه کند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در خصوص این بیماری با آن روبه‌رو هستیم شناسایی هپاتیت C است چرا که بسیاری از کسانی که به این عارضه مبتلا هستند از بیماری خود اطلاع ندارند لذا اگر کسی رفتار پرخطری در طول زندگیش داشته است انجام آزمایش هپاتیت C برایش لازم است همچنین افرادی که قبل از سال 1375 خون دریافت کرده‌اند لازم است در زندگی یک بار آزمایش این بیماری را بدهند.

علویان درباره هپاتیت D نیز گفت: متأسفانه کار روی این نوع هپاتیت در کشور مغفول مانده است که 2 تا 5 درصد مبتلایان هپاتیت B به هپاتیت D‌مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه هپاتیت D‌حتما با هپاتیت B‌ همراه است، گفت: بیشترین میزان مبتلایان به این نوع هپاتیت در خوزستان وجود دارند و راه انتقال آن نیز مانند هپاتیت D‌از راه خون آلوده، استفاده از تیغ مشترک، خالکوبی‌های غیر بهداشتی است.

علویان با اشاره به هپاتیت نوع A  و E نیز یادآور شد: این نوع هپاتیت‌ها مربوط به بهداشت آب است که میزان آن در حال حاضر در کشور کنترل شده هستند.

وی افزود: زائران سفر به عتبات به خصوص جوانان باید دقت کنند که به این نوع هپاتیت‌ها مبتلا نشوند چرا که معمولاً آب موجود در این سفرهای زیارتی بهداشتی نیستند و بهتر است از آب معدنی استفاده کنند.

علویان خاطر نشان کرد: از نظر وضعیت هپاتیت B و C  در منطقه جزء کم شیوع‌ترین هستیم. بر اساس یک نوع طبقه‌بندی جهانی از نظر هپاتیت B‌ کشورهایی که زیر 2 درصد جمعیت مبتلا هستند شیوع پایین، بین 2 تا 5 درصد شیوع متوسط و بیش از 5 درصد شیوع بالایی دارند که کشورهای آمریکایی زیر 2 درصد، اروپای شرقی متوسط و کشورهای آسیای شرقی مانند تایوان و هند شیوع بالای هپاتیت B را دارد.

وی افزود: در حال حاضر 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به انواع هپاتیت هستند. در کشور ما مبتلایان به هپاتیت زیر 20 سال تقریباً به صفر رسیده است.

علویان گفت: افرادی که به هپاتیت B‌ مبتلا هستند هنگام ازدواج دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند و بهتر است قبل از ازدواج واکسن هپاتیت B را تزریق کنند. این افراد بچه‌های سالمی به دنیا خواهند آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha