سلامت نیوز: معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: 70 درصد قاچاق از مبادی رسمی در کشور اتفاق می‌افتد، نمی‌گوییم گمرک مقصر است اما ساز و کار ما غلط است چون از تکنولوژی استفاده نمی‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سردار مهدی ابویی امروز در همایش کیفیت برتر، برند برتر که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: اقدامات خوبی را در حوزه سازمان غذا و دارو شاهد هستیم و قطعاً این کارها اثر خودش را برای مردم و تعالی کشور خواهد داشت.

وی افزود: ما با واقعیتی در جامعه مواجهیم که مربوط به الان نیست ولی با افزایش جمعیت این مشکل افزایش یافته است. یکی از حوزه‌هایی که در بازار بیشترین حجم مصرف را دارد لوازم آرایشی- بهداشتی است که سالانه بین یک میلیارد و 200 میلیون دلار تا یک میلیارد و 500 میلیون دلار گردش پولی دارد.

وی گفت: این لوازم از معابر مختلف بی‌حساب و کتاب وارد می‌شد که سعی کردیم با محدود کردن بازارچه‌های مرزی معابر ورودی کشور و کالاهایی که صرف عنوان کالای ملوانی وارد می‌شد تا حدی آن را سر و سامان دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سطح عرضه هم شیوه‌ نامه‌ای را تهیه کرده‌ایم افزود: گر چه در این سطح یک مقدار کار سخت است اما بازرسان شورای اصناف را فعال کرده‌ایم و سازمان تعزیرات و وزارت بهداشت هم در این زمینه فعالند.

ابویی اضافه کرد: همچنین بخشی از لوازم آرایشی بهداشتی که کشف می‌شد و به فروش می‌رسد هم باز به نوعی وارد بازار می‌شد که برای آن هم تغییراتی در نظر گرفتیم تا یک بخشی از بین برود و بخشی که برای وزارت بهداشت قابل قبول است وارد تعاونی‌ها شود.

ابویی با اذعان به اینکه ما هم در بخش واردات هم مشکل قانونی داریم و هم دستوری گفت: مواد آرایشی، بهداشتی از جمله کالاهایی است که نسبت به حجم مصرف سرمایه‌گذاری محدودی روی آن صورت گرفته و در بخش واردات قانونی که از حیث میزان تعرفه‌ای که روی کالا بسته‌اند و چه موانعی که برای تایید نمونه و ترخیص کالا وجود دارد مشکلاتی هست که ما خواستار تدوین طرح جامعی در این راستا هستیم.
 
وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید عرضه کنندگان را فرماندهی کنیم و در راستای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر کار کنیم حتی آن راههایی که خلاء قانونی داریم را در طرح جامع عنوان کنیم تا بتوانیم در راستای اهداف خود حرکت مطلوب‌تری داشته باشیم.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: حدود 80 درصد مصرف کننده‌های ما نمی‌دانند که چه چیزی می‌خرند و آیا این لوازم آرایشی و بهداشتی که می‌خرند برندش جعلی است یا اصلی 20 درصد مردم ما دقت دارند و باید گفت: آسیب‌های اجتماعی که از اقلام قاچاق جعلی و تقلبی و خسارتی که به سلامت مردم وارد می‌شود بیشتر از آسیب‌های اقتصادی است.

وی افزود: در بحث تولید یکی از اقداماتی که وزارت بهداشت می‌تواند شرایط آن را فراهم کند جذب سرمایه‌گذار است اگر سرمایه‌گذار اطمینان داشته باشد که قوانین و مقررات در آینده طوری تنظیم نمی‌شود که سرمایه‌گذاری به مخاطره بیفتد قطعاً مشارکت می‌کند حتی ما می‌‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم تا برندهای دنیا محصولاتشان را در داخل کشورمان تولید کنند و حداقل به جایی برسیم که 50 درصد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

ابویی با اشاره به مشکلات فراروی تولید کنندگان و وارد کنندگان در کشور گفت: گفته می‌شود برندی که می‌خواهد تولید شود 6 ماه می‌گذرد تا بخواهد مجوز بگیرد که مدت زمان زیادی است یا در واردات قانونی مدت زمان زیاد خواب کالا سبب می‌شود فرد از ورود قانونی صرفنظر کند و با یک تلفن به راحتی با سود بیشتر کالای قاچاق را در تهران تحویل بگیرد.

وی گفت: البته وزارت بهداشت یکسری گمرکات تخصصی برای لوازم آرایشی و بهداشتی مشخص کرده که این لوازم از آن گمرکات تحویل شوند. از سوی دیگر تعرفه‌ها هم باید منطقی باشد که برای وارد کننده به صرفه باشد و به سمت قاچاق کشیده نشود.

سردار ابویی با اشاره به اینکه بعضی اقلام آرایشی در 5 گروه کالایی از ابتدای آبان به صورت اجباری کد رهگیری دارند گفت: در این اقلام بدون کد رهگیری وارد کردن آنها مقدور نیست و در همین راستا از ابتدای سال 91 باید همه اقلام وارداتی کد رهگیری داشته باشند همین کد رهگیری را آقای رئیس جمهوری در برنامه‌ای اشاره کردند «که ما از سال 73 به دنبال کد رهگیری بوده‌‌ایم» و از الان پس از 17 تا 20 سال اندر خم یک کوچه‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: حداقل 70 درصد قاچاق از مبادی رسمی ما اتفاق می‌افتد نمی‌گوییم گمرک مقصر است بلکه ساز و کار ما غلط است چون از تکنولوژی استفاده نمی‌کنیم ما 164 گمرک با تجارت مالی خیلی محدود داریم چرا که هم از لحاظ ساختاری هم سازمانی و هم بکارگیری فناوری تجهیزات مشکل داریم که باید از آن رویه‌هایی که مدیریت ما را تحکیم می کند استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha