یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 36275
سلامت نیوز: دیدگاه انسان نسبت به دیگران بر اساس باورهای پایه ای که در کودکی شکل گرفته بنا می شود و کودک بر اساس رفتار مادر باورهای پایه ای نسبت به «خود»، «رابطه با دیگران» و «جهان» پیدا می کند و آن چه از رفتارهای مادر در می یابد او را به این ۳ محور اساسی در زندگی اش «با اعتماد» یا «بی اعتماد» می کند. دکتر علی پژوهنده، مشاور و روان شناس با بیان این مطلب به خراسان می گوید: حتما در زندگی افرادی را دیده اید که به همه چیز و همه کس بی اعتماد هستند. آن ها دیگران را قابل اعتماد نمی دانند و معتقدند نمی توان روی حرف دیگران حساب کرد. آن ها به هنگام ایجاد رابطه بسیار محتاط، نگران و بدبین و پس از برقراری رابطه بسیار کنترل گر هستند.

بدبینی این دسته از افراد گاه به صورت رفتارهای بیش از حد محتاطانه کیفیت زندگی اطرافیانشان را تحت تاثیر قرار می دهد و گاه سختگیری بیش از حد به هنگام ایجاد رابطه و در نظر گرفتن تمام جوانب ضروری و غیرضروری باعث می شود ایجاد رابطه با یک فرد مناسب را از دست بدهند و هرگز نتوانند آن را جبران کنند. به گفته دکتر پژوهنده همه روزه تعداد زیادی از کسانی که قصد ازدواج دارند به مراکز مشاوره مراجعه می کنند که با وجود ماه ها تحقیق و در نظر گرفتن تمامی جوانب و شناسایی دوستان و اطرافیان و حتی دست پیدا کردن به اطلاعات خصوصی زندگی فرد مورد علاقه خود هنوز به اطمینان نرسیده اند و به این مراکز مراجعه می کنند.

 فردی در مراجعه به مرکز مشاوره توضیح می داد که پس از ماه ها تحقیق و بررسی درباره دختر مورد علاقه اش توانسته بود با اصرار فراوان رمز عبور ایمیل او را بگیرد و کنترل کند. او پس از یافتن چند آدرس میل اعتمادش نسبت به آن دختر سلب شده بود و در حالی دچار تردید شده بود که ازدواجش با دختر مورد نظر از هر لحاظ منطقی و مناسب بود و پیش از آن هرگز تصور نمی کرد با کنترل ایمیل وی مردد شود. در این وضعیت بازگشت اعتماد کار بسیار دشوار و گاه غیرممکنی است.

به علاوه وی در آینده به علت از دست دادن دختر مورد علاقه اش نسبت به روابط با دیگران دچار بدبینی دوچندان خواهد شد. باور قدیمی «نمی توان به دیگران اعتماد کرد» در ذهن چنین افرادی با چنین تجربه هایی ریشه دارتر می شود و بازگشت آن ها به دنیایی که قابل اعتماد است، سخت می شود. در نظریه «دلبستگی» به این قبیل باورها، «الگوهای فعال درونی» گفته می شود که طی آن فرد از باورهایش به شدت حفاظت می کند و آن ها را همواره با پیدا کردن نشانه هایی در زندگی فعال نگه می دارد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha