سلامت نیوز: اداره غذا و داروی آمریكا (FDA) اعلام كرد افرادی كه به حرفه سلامت و بهداشت اشتغال دارند، نباید از جت‏انژكتورها برای تزریق واكسن آنفلوانزا استفاده كنند، مگر اینكه در برچسب آن اعلام شده باشد.تنها واكسن اوریون، سرخك و سرخجه را می‌توان با جت‏انژكتورها تزریق كرد.

 براساس گزارش اف‏.‌دی.‏ای، اگر در برچسب واكسن ذكر شده باشد كه واكسن باید درون عضلانی یا زیر جلدی تزریق شود پزشك، پرستار یا داروساز باید تزریق را طبق نوشته برچسب انجام دهد. واكسن‌ها را باید به وسیله سرنگ تزریق كرد، مگر اینكه در برچسب، غیر از آن ذكر شده باشد. اف.دی.‌ای هیچ اطلاعاتی ندارد كه ایمنی یا موثر بودن واكسن‏هایی را كه با جت‏انژكتورها تزریق می‌شوند، تایید كند.

 در حال حاضر هم هیچ واكسن پیشگیری‏ كننده‏ای از آنفلوانزا نیز وجود ندارد كه اف.دی‏.‌ای تزریق آن با جت‏انژكتورها را تایید كرده باشد.

در گزارش اف‏.دی.‌ای آمده است: «تزریق واكسن آنفلوانزا معمولا به وسیله سوزن یا اسپری بینی انجام می‌شود. در مورد تزریق آن با جت‏انژكتورها هم هیچ ارزیابی‌ای انجام نشده است. این به‌ آن معناست كه ما از ایمنی و اثربخشی آن اطلاعی نداریم.»

توصیه‌های اف.دی.‌ای برای تزریق واكسن آنفلوانزا

- اف.دی.‌ای توصیه نمی‌كند كه واكسن آنفلوانزا توسط جت‏انژكتورها انجام شود.

- تمام واكسن‏های تاییدشده را باید براساس آنچه در برچسب‏هایشان ذكر شده است، تزریق كرد. این روش تزریق را باید برای تمام واكسن‏ها رعایت كرد نه فقط آنفلوانزا.

- افرادی كه در بخش بهداشت و سلامت مشغول به كار هستند، باید قبل از تزریق هر واكسن، قسمت دوز و نحوه تزریق آن را از روی برچسب آن بخوانند.

منبع: روزنامه شرق
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha