چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3628

شایعه خیلی زود منتشر شد و دهان به دهان چرخید: در چند روز گذشته تلفن‌های ناشناسی به بعضی افراد شده و آنها بلافاصله بعد از این تلفن، به‌خاطر ویروسی كه از راه تلفن به آنان منتقل شده جانشان را از دست داده‌اند.

این شایعه كودكانه به ظاهر كه اكنون ابعاد بسیار گسترده‌ای در برخی كشورهای منطقه پیدا كرده است در ابتدا از شهر كوچك سیالكوت در پاكستان آغاز شد.

در این شهر پیام‌های كوتاهی بین مردم پخش شد كه نشان دهنده آن بود كه اگر كسی تلفن مشكوكی را پاسخ دهد دچار ویروس مرگباری می‌شود كه تنها چند دقیقه فرصت زندگی كردن دارد و بلافاصله جان خود را از دست خواهد داد.

در این پیغام كوتاه آمده بود كه افراد به شماره 09a88888 جواب ندهند، زیرا این شماره یكی از شماره‌هایی است كه حاوی ویروس است اگرچه این ویروس هیچ آسیبی به تلفن همراه وارد نمی‌كند، اما اثر خود را روی  آن كس كه تلفن را جواب داده است می‌گذارد و دقیقاً مانند فیلم‌های بسیار ترسناك، بلافاصله جان فرد را می‌گیرد.

در اوایل ماه اردیبهشت این ترس شدید میان مردم پاكستان شدت بیشتری به خود گرفت و باعث شد كه بسیاری از افراد از ترس آنكه این شماره با آنها تماس نگیرد تلفن‌های خود را خاموش نگه‌داشتند و برخی دیگر آن را شوخی بی‌مزه‌ای خواندند كه تنها باعث شد كه شهروندان بسیاری بر اثر این خرافه دچار توهمات شدید شوند.

زندگی مردم و استفاده از تلفن‌های همراه در كشورهای منطقه ما مثل پاكستان شكل بسیار گسترده‌ای دارد. میزان استفاده آنها از تلفن‌های همراه بسیار زیاد تر است و آنها در هر حالی كه باشند به صحبت خود با تلفن ادامه می‌دهند و فرقی نمی‌كند كه در سالن سینما نشسته باشند و یا آنكه در مطب دكتر در حال ویزیت شدن روی تخت دراز كشیده باشند. تلفن همراه آنها تا قبل از این شایعه هرگز از آنها جدا نمی‌شد.

اما با وجود چنین شایعه‌ای كه حتی در برخی از روزنامه‌های این كشور نیز به آن اشاره شده اوضاع شكل بسیار بدتری به خود گرفت و برخی افراد با بیان اینكه با چشمان خود دیده‌اند كه راننده‌ای پس از پاسخ دادن به تلفن همراهش بلافاصله انگار كه مسموم شده باشد پشت فرمان جان سپرده و خون از دهانش جاری شده است، باعث شد كه حتی افرادی هم كه به این شایعات خنده دار اهمیتی نمی‌دادند كمی نگران شوند.

این نگرانی گسترده در نهایت چندی پیش دولت را وادار به واكنش كرد و شركت‌های خدمات تلفن همراه با فرستادن پیغام‌هایی از مردم خواستند تا آرامش خود را حفظ كرده و به این موضوعات اهمیتی ندهند، زیرا اتفاق افتادن چنین شایعه‌ای از محالات است.

اما شایعه از مرزهای پاكستان عبور كرد و به كشورهای عربی منطقه رسید.سال گذشته نیز در هند، چنین شایعه‌ای به سرعت گسترش یافت. آنها كه سابقه اعتقاد به خرافات را داشتند به شدت در مورد این موضوع نگران شده و تا مدت بسیاری دولت را با مشكلات فراوان مواجه ساختند.

برخی معتقدند كه این شایعات از طریق خود كمپانی‌های مختلف تلفن‌های همراه پخش می‌شود كه می‌خواهند افراد تعداد بیشتری پیام كوتاه ارسال كنند تا پول بیشتری به گردش درآید اما این شایعه نیز توسط مقامات پاكستان تكذیب شده است.

به هر حال خبر به سرعت در كشورهای عربی رو به گسترش است و حتی وزارت ارتباطات یمن صحت چنین شایعاتی را رسماً تکذیب  کرده، اما این شایعه به سرعت به دیگر کشورهای عربی همچون سودان راه یافته و موجی از ترس و وحشت را به راه ‌انداخته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha