یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 36280
سلامت نیوز: با معاینه مرتب و منظم چشم‌ها، افزون بر بررسی بینایی، بیماری‌های این عضو مانند تنبلی چشم كودكان، آب سیاه، آب مروارید، استحاله (فساد) لكه زرد ناشی از كهولت و عارضه چشمی حاصل از بروز مرض قند را می‌توان به نحو كارایی شناسایی و درمان كرد.بسیاری از بیماری‌های چشم، برگشت‌پذیر و به آسانی مداوا شدنی‌اند. با این وصف، اگر برخی از امراض چشمی پیشرفت كنند، احتمالا به نارسایی دایمی قوه دید و نابینایی احتمالی می‌انجامد.

پزشك هنگام معاینه چشم چه كار می‌كند؟

معاینه كامل طبعا شامل موارد ذیل است:
1- بازنگری شرح حال پزشكی.
2- تیزبینی و انكسار دید (جهت تشخیص بینایی یا تجویز عینك).
3- آزمون كاور (برای پی بردن به وجود انحراف چشم (لوچی) در كودكان)
4- آزمون چراغ شیاری (جهت بررسی ساختار تشریحی چشم)
5- آزمون فشارنگاری و میدان بینایی (به منظور وارسی آب سیاه)
6- اتساع (به منظور معاینه شبكیه و عصب بینایی)

برای مراقبت از چشم‌ها چه باید كرد؟

استفاده از عینك‌های آفتابی
نور فرابنفش (UV) یكی از دلایل اصلی بیماری چشم است. قرار گرفتن زیاد از حد در برابر نور یاد شده ممكن است به ناخنك، رشد غیرسرطانی ملتحمه، آب مروارید و فساد لكه زرد حاصل از سالمندی بینجامد.

بنابراین مراقبت از چشم‌ها با عینك آفتابی، بخش مهمی از برنامه كلی مواظبت چشم محسوب می‌شود. این مساله به ویژه در كشورهای گرمسیری همچون مالزی، ضرورت دارد.موقع خرید عینك آفتابی، عینكی را بخرید كه در برابر فرابنفش، صددرصد جنبه محافظتی داشته باشد. عینك‌های آفتابی دو لایه، مزیت دیگری دارند و آن اینكه از تابش نور پراكنده از اطراف عینك جلوگیری می‌كنند.

همه حتی بچه‌ها باید عینك آفتابی بزنند. استفاده از چنین عینكی به ویژه در مناطقی همانند نواحی پوشیده از برف، سواحل دریا و استخرهای شنا كه بازتاب نور در آنها بسیار زیاد است، اهمیت فراوانی دارد.

بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌كنند كه وقتی آسمان ابری است، نور فرابنفش وجود ندارد. هر چند میزان این گونه نور در هوای ابری، كمتر است ولی باز هم زیان‌آور است. از آنجایی كه نور فرابنفش پیش از 20 سالگی آسیب می‌رساند، پس لازم است كه بچه‌ها در خردسالی مخصوصا هنگام بازی در محوطه روباز، عینك آفتابی به چشم داشته باشند.

داشتن برنامه غذایی مناسب

برنامه غذایی و خورد و خوراك تاثیر بسزایی در سالم نگه داشتن چشم‌ها دارد. ثابت شده است كه برنامه غذایی سرشار از ویتامین‌های «ای»، «سی»، روی و مانند اینها، از ابتلا به بیماری‌های چشم ناشی از سالخوردگی از قبیل استحاله (فساد) لكه زرد و آب مروارید كم می‌كند.

به یاری برنامه غذایی متعادل و مصرف مقدار زیادی میوه و سبزی‌های پربرگ، بدن شما باید بتواند همه نوع ویتامین و مواد معدنی را جذب كند. چنانچه یك شیوه زندگی پرمشغله باعث شود كه از برنامه غذایی‌تان غفلت كنید، شاید به مكمل‌های غذایی نیاز داشته باشید تا خلأ موجود بین جذب تغذیه خود را پر كنید. در مورد مكمل‌های فزاینده قدرت بدنی خود با متخصص تغذیه یا داروساز مشاوره كنید.

منبع: روزنامه شرق
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha