سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 36306
سلامت نیوز: یك متخصص گوش و حلق و بینی گفت: قطره‌های باز كننده بینی بیش از 3 تا 5 روز نباید مصرف شوند چرا كه مخاط بینی به آن‌ها معتاد می‌شود و در صورت تداوم مصرف، نه تنها مشكل بیمار برطرف نمی‌شود بلكه نیاز او به مصرف قطره بینی بیشتر می‌شود.

دكتر علیرضا مصباحی در گفت وگو با ایسنا، افزود: قطره‌های بازكننده بینی را نباید خودسرانه مصرف كرد چرا كه تبعاتی برای بیمار به همراه دارد. به عنوان نمونه اگر مبتلایان به پرفشاری خون از این قطره‌ها استفاده كنند ممكن است دچار سكته‌های قلبی و مغزی شوند علاوه بر آن مصرف قطره‌های بازكننده بینی برای افراد مستعد ابتلا به فشارخون، پروستات، بیماران چشمی مانند مبتلایان به آب سیاه خطراتی به همراه دارد.

وی در ادامه گفت: رگ‌های خونی زیادی در بینی وجود دارد كه باعث جذب سریع قطره می‌شوند و سرعت جذب آن مانند آن است كه دارو از طریق رگ وارد بدن شود. به همین علت برخی از مواد مخدر از طریق بینی مصرف می‌شوند.

انداختن چادر یا پتو روی سر هنگام بخور دادن اشتباه است

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینكه لازم است مبتلایان به سینوزیت از بخور استفاده كنند، اظهار كرد: انداختن چادر یا پتو روی سر هنگام بخور دادن كار بسیار اشتباهی است چرا كه در این شرایط هوای گرمی زیر چادر تشكیل می‌شود و فرد دهان خود را باز می‌كند و هوای سرد به صورت او می‌خورد این در حالیست كه هدف از بخور دادن رساندن هوای مرطوب به بینی است.

وی افزود: لازم است دستگاه بخور از صبح تا شب كنار محل استراحت بیمار باشد به گونه‌ای كه هوای گرم از جلوی صورت او بگذرد. البته می‌توان برای مرطوب نگه داشتن هوای اتاق، ظرف آبی را روی بخاری یا شوفاژ قرار داد.

این متخصص گوش و حلق و بینی تاكید كرد: استفاده از گیاهانی مانند اوكالیپتوس و بابونه تفاوتی در اثربخشی بخور ندارد. از سوی دیگر تفاوتی بین بخور سرد و گرم وجود ندارد.

مصباحی در ادامه اظهار كرد: هر التهابی در مجاری تنفسی فوقانی، بینی و سینوس‌ها به عنوان سینوزیت نام گذاری می‌شود. سینوس‌ها هیچ گاه جدا از بینی نیستند و مخاط داخل بینی با سینوس‌ها در ارتباط است.

وی اضافه كرد: یكی از شایع‌ترین علت‌های سینوزیت، بیماری‌های ویروسی است و كمتر امكان دارد كه بیماری سینوزیت به علت باكتری‌ها و میكروب‌ها رخ دهد.

این متخصص گوش و حلق و بینی تاكید كرد: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه، سرفه، اشك‌ریزش، گرفتگی صدا و برخی اوقات گلودرد علایم التهاب‌های ویروسی سینوس است. این بیماری به درمان با آنتی بیوتیك نیاز ندارد و طی 3 تا 5 روز بهبود می‌یابد. این بیماران لازم است استراحت كنند و آب میوه و مایعات گرم مصرف كنند.

وی درباره سینوزیت‌های چركی اظهار كرد: اگر بیمار پس از 3 تا 5 روز بهبود نیافت و علایم بیماری او بدتر شد به گونه‌ای كه احساس پری در سر و صورت كرد یا رنگ ترشحات او زرد یا سبز و دچار تورم مخاط شد ممكن است دچار عفونت شده باشد در این شرایط او باید به پزشك مراجعه كند.

مصباحی افزود: مبتلایان به سینوزیت‌ عفونی و چركی لازم است علاوه بر ادامه درمان‌های قبلی خود از آنتی بیوتیك استفاده كنند علاوه بر آن بخور بدهند. بخور باعث مرطوب شدن بینی و رقیق شدن ترشحات داخل آن می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی تاكید كرد: در صورت چركی شدن سینوس‌های پیشانی گاهی اوقات نیاز است كه بیمار در بیمارستان بستری شود چون احتمال سرایت عفونت به مغز و ابتلا به آبسه‌های مغزی و مننژیت وجود دارد.

مصباحی تاكید كرد: انجام عكسبرداری معمولا برای تشخیص سینوزیت‌های چركی لازم نیست و این كار در مطب و كلینیك با معاینه پزشك و استفاده از دستگاه آندوسكوپی امكان‌پذیر است.

وی با اشاره به سینوزیت اطفال گفت: اگر سینوزیت اطفال دیر تشخیص داده شود ممكن است عفونت به چشم آنان سرایت كند و همین امر باعث نابینایی كودكان شود چرا كه دیواره‌های نازكی بین سینوس و كره چشم كودكان وجود دارد.

مصباحی در پایان اظهار كرد: متاسفانه شایع شده است كه از ترشحات بینی، كشت تهیه می‌شود. این كار هیچ گونه ارزش تشخیصی و درمانی ندارد چون به طور طبیعی داخل بینی میكروب‌هایی وجود دارد كه بیماری‌زا نیستند برخی میكروبها نیز روی ترشحات رشد می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha