سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 36315

رئیس سازمان محیط زیست از ارائه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به هیات دولت خبر داده که در آن 17 نهاد و وزارتخانه، مشارکت خواهند کرد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان محیط زیست از ارائه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به هیات دولت خبر داده که در آن 17 نهاد و وزارتخانه، مشارکت خواهند کرد.

سازمان محیط زیست به دولت پیشنهاد کرده معاینه فنی خودروهای نو را یکساله تعریف کند. پیش از این، با مصوبه مجلس، معاینه فنی خودروهای تازه شماره گذاری شده، تا 5 سال اعتبار داشت. فعالان محیط زیست و مسئولان این سازمان گفته بودند تصویب این قانون به معنی کاهش اکسیژن موجود در هوای کلانشهرهاست، چون کیفیت خودروهای تولید داخل، پایین است و با پنج ساله شدن معاینه فنی این خودروها، میزان آلاینده های هوا نیز افزایش خواهد یافت.

امروز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، یکساله شدن معاینه فنی خودروهای نو را در نشست خبری با خبرنگاران لرستان در میان گفت. به گفته محمدی زاده، در صورتی که کمیسیون امور زیربنایی دولت، طرح کاهش آلودگی هوا را تصویب کند، از این به بعد، معاینه خودروها، یکساله خواهد بود.

وی همچنین خبر از ارائه طرح کاهش آلودگی هوا در 8 کلانشهر کشور داد. به گفته این مقام مسئول، در صورتی که کمیسیون مربوطه در دولت، طرح کاهش آلودگی هوا را تصویب کند، 17 سازمان، نهاد و وزارتخانه، برنامه عملیاتی برای کاهش آلاینده های هوا را به اجرا درخواهند آورد. به بیان دیگر، دولت، چندان حضور مجلس را برای همراهی در امر کاهش آلودگی هوا، نیاز ندیده و یک تنه قصد کرده مشکل آلودگی هوا را از سر راه شهروندان بردارد.

این در حالی است که به جز آلاینده های صنعتی و خودروها، یکی از بیشترین تهدیدات هوای سالم، موضوع ریزگردهاست، موضوعی که هنوز سازمان محیط زیست، توان مقابله با آن را ایجاد نکرده است.
 
ریزگردها، دو سوم کشور را می بلعند
ریزگردهای عربی، به محض اینکه کوچکترین نسیمی به آنان بوزد، به هوای ایران، وارد می شوند و هوای کلانشهرهای غربی، جنوبی و مرکزی ایران را تحت تاثیر قرار می دهند. این در حالی است که ریزگردها و غبارهای دریاچه ها و تالابهای داخلی مانند هامون، بختگان و ارومیه نیز تهدید بزرگ بزرگ دیگری برای هوای موجود در شهرهای کشور، شمرده می شود.

چندی پیش، سازمان جهانی محیط زیست، هوای شهر اهواز را به عنوان آلوده ترین شهر دنیا برگزید. هر چند این موضوع از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد، ولی چهره غبارگرفته شهرهای جنوبی و غربی که از ریزگردهای عربی و داخلی، متاثر شده بودند، با تکذیب ها، قابل زدودن نیست.

امروز، رئیس محیط زیست گفت که سازمانش، برآوردی از خسارات ریزگردها ندارد. به بیان دیگر عمق خسارتی که به سلامتی و محیط زیست مردم 20 استانی که در کشور، در معرض مستقیم آسیبهای ناشی از ریزگردها قرار دارند، می خورد، معلوم نیست.

محمدی زاده با اشاره به اینکه عمده منابع طبیعی ما زیر نظر سازمان جنگلها و منابع طبیعی کشور است بیان داشت: مناطقی که تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارند نیز هنوز شناسنامه دار نشده اند و ما از منابع طبیعی از جمله خاک و گونه های گیاهی تقویم و شناسنامه ای نداریم.

به گفته معاون رئیس جمهور این نقص که در سراسر کشور وجود دارد باعث شده است که ما اطلاعاتی راجع به میزان خسارات وارده به منابع تحت حفاظت خود توسط ریزگردها و گرد و غبارها نداشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور معتقد است به دلیل مشکلات مربوط به عدم شناسنامه دار بودن برای منابع طبیعی، هیچکس برآوردی از میزان خسارات وارده به منابع طبیعی ندارد. به گفته وی 21 استان کشور تحت الشعاع خسارات و آسیب های ریزگردها قرار گرفته اند.

در سالهای اخیر، بحث برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، میزان مورد توجه مسئولان شهری و محیط زیست بوده است، با این وجود مهلت برنامه قبلی کاهش آلودگی هوا، با توجه به سپری شدن فرصت ده ساله، بدون کوچکترین تاثیری، به پایان رسید و هوای شهرهای بزرگ کشور در روزهای سرد پاییز و زمستان گذشته به بالاترین میزان آلودگی در طول تاریخ این کلانشهرها رسید.

برخی از کارشناسان، اکتان بالای بنزینهای تولید داخل، عده ای ریزگردهای عربی و داخلی و تعدادی نیز آلایندگی صنایع اطراف شهرها و مجموعه ای از این عوامل را در افزایش آلودگی هوای کلانشهرها موثر دانستند. اکنون باید دید با فرارسیدن روزهای سرد پاییز و پدیده وارونگی هوا، چگونه برنامه جدید کاهش آلودگی هوا می تواند چند مولکول اکسیژن بیشتر برای تنفس شهروندان کلانشهرهای کشور، فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha