سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 36327
سلامت نیوز: این که یک شهر آلوده باشد و اتفاقاً در این شهر ورزش هم به صورت حرفه‌ای دنبال شود. یک اتفاق غیر طبیعی نیست. روی دیگر ماجرای شش‌ماهه دوم سال و آلودگی‌هوای این شش‌ماه، مربوط به چگونگی ورزش و تلاش برای بهتر کردن وضعیت است. شهرهای زیادی در دنیا هستند که هم در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارند و هم برای ورزش‌های حرفه‌ای‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

میلان، ایتالیا
میلان، شهر مد و هنرهای زیبا، شهر آلوده به ذرات ریزی است که می‌توانند باعث سرطان و مشکلات تنفسی شوند. در واقع میلان بیشتر از هر شهر دیگر اروپایی پر از دود است و در کل قاره از نظر سطوح بالایی ازن و رتبه دوم را دارد. مشکل اصلی، ‌علاقه زیاد ایتالیایی‌ها به رانندگی است. میلان، شهر ورزشی ایتالیا هم محسوب می‌شود. در تمام دنیا دو تیم از شهر میلان هستند که طرفداران زیادی در بسیاری از رشته‌های ورزشی دارند. اینترمیلان و آث‌میلان در طول سال‌های سال آنقدر بازیکن بزرگ ورزشی داشته که بتوان به راحتی درباره آنها و ویژگی‌های سلامتی‌شان بحث و بررسی کرد. مقامات ورزش میلان بار شهرداری این شهر یک تفاهم‌نامه امضا کردند تا شرایط سفر درون‌شهری به ورزشگاه‌های این کشور تسهیل شود.

نوریلسک‌، روسیه
نوریلسک با 134 هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین کارخانه گداخت فلزات سنگین دنیا را دارد: نوریسلک نیکل. همین امر هم این شهر را در لیست 10 شهر آلوده دنیا قرار می‌دهد. این کارخانه مقادیر فراوانی از فلزات سنگین مانند نیکل و کبالت را وارد هوا می‌کند که باعث بیماری‌های تنفسی و حنجره‌ای شدید در کودکان می‌شود.. البته مسئولان کارخانه قول داد‌ه‌اند در آینده ضایعات را به هوای شهر روانه نکنند و برای کاهش آلودگی شهر تلاش کنند. در میان مردم این شهر، ورزشکاران بسیاری هستند که ورزش‌های زمستانی و یخی را دنبال می‌کنند. آنها بیشتر طرفدار اسکی و هاکی روی یخ هستند و از این حیث می‌توان آنها را در زمره ورزشکاران بدشانس مواجه شده با آلودگی نام برد.

پیتزبورگ، پنسیلوانیا
پتسیلوانیا ایالتی است در شرق آمریکا و یکی از ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس آمریکا. پایتخت آن هریسبورگ و فیلادلفیاست. شهر فیلادلفیا در دهه آخر قرن هجدهم به مدت 10 سال پایتخت ایالات متحده بود. پنسیلوانیا هر چند در حال حاضر آلوده‌ترین شهر آمریکا محسوب می‌شود اما با برنامه‌ریزی‌های کلانی که صورت گرفته، کارخانه‌های این شهر از محط زندیگ منتقل می‌شوند و به زودی این شهر از ردیف شهرهای آلوده خارج خواهد شد. اخیرا پتیزبورگ موفق شده عنوان آلوده‌ترین شهر آمریکا را از لس‌آنجلس بگیرد.
اکثر مردم ساکن در این ایالت، بسکتبال را به عنوان رشته اصلی مورد علاقه‌شان دنبال می‌کنند و سپس فوتبال آمریکایی در این جا تماشاگران بسیاری دارد. مترو در بنسیلوانیا به سرعت پیشرفت کرد و در حال حاضر همه شهرهای زیر مجموعه پنسیلوانیا از سیستم پیشرفته حمل و نقلی زیرزمینی برخوردار هستند. در برنامه‌ریزی رویدادهای ورزشی، انجام بازی در روزهای پاک مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد و تقریباً نیمی از سال، هیچ مسابقه رسمی ورزشی در زمین‌ةای روباز انجام نمی‌شود.

مکزیکوسیتی، مکزیک
جمعیت خود شهر 239/605/8 نفر و جمعیت کلانشهر برابر با 226/163/21 نفر است. این شهر از سه طرف با کوه‌ها محصور شده در نتیجه دوده و اگزوز 4 میلیون خودروی شهر که اغلب هم میزان آلایندگی بالایی دارند، مانند یک ابر بر فراز شهر باقی می‌ماند. بدین ترتیب 300 روز سال سطح اوزون هوای این شهر بیشتر از حد مجاز است. از آنجایی که پایتخت این کشور حتماً نقش قابل ملاحظه‌ای هم در توسعه و پیشرفت ورزشی کشور دارد، مسئولان تصمیم گرفتند برای بهبود اوضاع، از اتوبوس‌ها شروع کنند. بنابراین آنها 25 اتوبوس دیزلی را به فیلتر آلاینده مجهز کردند. کافی است 2 هزار و 975 اتوبوس باقیمانده را هم مجهز کنند تا بخشی از آلایندگی‌های این شهر کاهش یابد. ضمناً در سال گذشته بیش از 20 بازی رسمی فوتبال این شهر، در شهرهای دیگر برگزار شد.

داکار، سنگال
داکار پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور سنگال است. این شهر بندری در غرب آفریقا و در ساحل شرقی اقیانوس اطلس واقعشده است. این شهر نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد که اغلب سیاه پوستند. داکار قطب بین‌المللی آفریقای غربی محسوب می‌شود، با این حال این شهر هر روز دارد با یک فاجعه زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند. برای نمونه شرکت‌ بن‌دوهان، آب مصرفی و آب آشامیدنی دو میلیون جمعیت این شهر را تأمین می‌کند، اما این آب 17 برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت به پاکتری استرپتوکوکی آلوده است و مقادیری از ضایعات فلزات سنگین و زباله‌های دباغ‌خانه را هم در خود دارد.
ورزش مورد علاقه اهالی سنگال فوتبال است اما به دلیل مشکلات متعدد مالی هیچ برنامه مشخصی برای بهبود در وضعیت ورزشی فوتبالیست‌های این کشور صورت نگرفته است و انتظار می‌رود این کشور هم در زمره کشورهایی باشد که طول عمر ورزشکاران‌شان کمتر از حد معمول است.

دره کوباتائو، برزیل
شما حتی اگر در لوله‌اگزوز هم زندگی کنید اما یک شهروند برزیلی باشید نمی‌توانید فوتبال را ترک کنید. دره کوباتائو که خانه بیش از دو میلیون نفر است، قلب صنعتی و شیمیایی برزیل محسوب می‌شود.
رود کوباتائو، مهم‌ترین منبع آب منطقه، سالانه با حدود 5/1 میلیون تن زباله‌های ناخالص انباشته می‌شود و هر ماه هم بیش از ده‌هزا رکیلوگرم ضایعات سمی صنعتی به این رود ریخته می‌شود. مطالعه‌ای در سال 1980 (1359) نشان داد که بیش از یک سوم جمعیت این شهر بهسل، ذات‌الریه، آمفیزم و سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند. از سال 2000 (1379) دولت برزیل اقداماتی را برای تقویت رود تیت (رود مهم دیگر دره) و پاکسازی منطقه آغاز کرده است و بیش از 1/1 میلیارد دلار هم برای این اقدامات هزینه کردهاست. جالب است بدانید که در میان جمعیت تقریباً همیشه بیمار ساکن در این دره، فوتبالیست‌های حرفه‌ای زیادی وجود دارند که بسیاری از آنها در تیم‌هایی نظیر کورینتیانس سابقه بازی هم داشته‌اند.

و این هم ویژه ایرانی‌ها
شهر اهواز در جنوب ایران با بیشترین میزان اندازه‌گیری شده از این نوع ذرات در هوا در صدر آلوده‌ترین شهرها قرار گرفت. این فهرست با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده ظرف چند سال اخیر که کشورها ارائه داده‌اند تهیه شده و به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز رسیده است. توصیه این سازمان این است که میزان این ذرات از 20 میکروگرم در هر متر مکعب تجاوز نکند اما اندازه متوسط آن در هوای اهواز 372 میکروگرم در متر مکعب ثبت شد که 18 برابر حد توصیه شده است. سنندج در غرب ایران هم با 254 میکروگرم از این ذرات در هر متر مکعب هوا یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان ذکر شده است. با این تفاسیر تیم‌هایی نظیر استقلال صنعتی اهواز، فولاد خوزستان و حتی صنعت نفت‌آبادان در ردیف خطرناک‌ترین تیم‌های ورزشی برای بازی کردن ورزشکاران حرفه‌ای در آن محسوب می‌شوند.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha