سلامت نیوز:در حالی‌كه آمار مبتلایان به ایدز در دنیا كاهش 19 درصدی نشان می‌دهد، روزانه بیش از 7 هزار نفر در سراسر دنیا به اچ آی وی مبتلا می‌شوند.

تعداد موارد جدید عفونت اچ آی وی در جهان از اواخر دهه 1990 میلادی به طور پیوسته در حال كاهش بوده، به‌گونه‌ای كه در سال 2009 تعداد موارد جدید عفونت اچ آی وی، حدود 2.6 میلیون نفر برآورد شده‌است. این نشان‌ از كاهش 19 درصدی در مقایسه با 3.1 میلیون عفونت جدید در سال 1999 است.

دفتر ایدز سازمان ملل متحد در ایران اعلام كرد:«دیدگاه جهانی در مورد اچ آی وی ایدز به صفر رساندن موارد جدید این عفونت، به صفر رساندن موارد مرگ ناشی از ایدز و به صفر رساندن موارد تبعیض از طریق فراهم آوردن دسترسی همگان به خدمات پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت است.»

این دفتر معتقد است انقلابی در سیاست‌های پیشگیری ضروری به نظر می‌رسد.

با افزایش دسترسی به خدمات پیشگیری انتقال اچ آی وی از مادر به كودك، تعداد كودكان متولد شده با اچ آی وی كاهش یافته است.

دفتر هماهنگ كننده كشوری برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران در گزارشی اعلام كرد: «برآورد می‌شو‌د در سال 2009 حدود 370 هزار كودك با اچ آی وی به دنیا آمده باشند كه حاكی از 24 درصد كاهش نسبت به 5 سال قبل است. این در حالی است كه در كشورهای با درآمد بالا تعداد موارد جدید عفونت اچ آی وی در كودكان و نیز مرگ ناشی از آن در كودكان و مادران تقریبا صفر بوده است.

با این همه در كشورهای با درآمد متوسط و پایین سالانه حدود 60 هزار زن باردار در اثر اچ آی وی از بین می‌روند.

در سال 2011 (امسال) رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل به پایان دادن به عفونت اچ آی وی در میان كودكان و زنده نگاه داشتن مادران تا سال 2015 متعهد شدند.

تعداد مرگ سالیانه ناشی از ایدز در جهان رو به كاهش بوده و از 2.1 میلیون مرگ در سال 2004 به 1.8 میلیون مرگ در سال 2009 كاهش یافته است این كاهش متعاقب افزایش دسترسی به درمانهای ضد رتروویروسی و نیز مراقبت و حمایت از افراد اچ ای وی وی مثبت خصوصا در كشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

تعداد افرادی كه با اچ آی وی زندگی می‌كند در سال 2009 حدود 33.3 میلیون نفر برآورد شده است كه در مقایسه با تعداد افرادی كه در سال 1999 با اچ ای وی زندگی می‌كرده‌اند 27 درصد افزایش داشته است.

افرادی كه با اچ آی وی زندگی می‌كنند، 20 تا 30 برابر بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به سل فعال است.

در سال 2009 حدود 400 هزار نفر به علت سل مرتبط با اچ آی وی جان خود را از دست دادند كه بدین ترتیب سل باعث یك مرگ از هر چهار مرگ ناشی از ایدز بوده است.

در صورتی‌كه اقدام موثری از هم اكنون صورت نگیرد، بین سال‌های 2011 تا 2015، 2 میلیون نفر از افرادی كه با اچ آی وی زندگی می‌كنند در اثر ابتلا به سل می‌میرند.

تا اول تیر 90، مجموعا 23 هزار و 125 نفر مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسایی شده‌اند.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha