سلامت نیوز: یک متخصص طب سالمندی گفت:‌در طولانی مدت استرس نیروی دفاعی بدن را از بین می‌‌برد و چون سالمند خودش همیشه دچار مشکل است در مقابل بیماری‌های روانی و استرس‌های مجدد روانی، عاطفی کاملا آسیب‌پذیر می‌شود.

هوشنگ بیضایی در گفت‌وگو با فارس در مورد تاثیر استرس و فشار روانی بر تشدید بیماریئ جسمی سالمندان اظهار داشت: فشار روانی موضوع بسیار مهمی است که در مورد آن تحقیقات زیادی انجام شده که اثرات آن بیشتر از خود سالمند بر روی خانواده‌اش مشخص می‌شود و فکر می‌کنم کمتر فردی وجود داشته باشد که خواه ناخواه در طول زمان دچار استرس نشده باشد.

وی افزود: اثرات سوئی که استرس بر روی بیماری‌ها و روی فرد دارد ممکن است موقت باشد یا طولانی مدت به عنوان مثال سالمندی که در حالت عادی در حال غذا خوردن است اگر دچار استرس محیطی، روانی و رفتاری شود اولین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که از غذا خوردن امتناع می‌کند که به مرور نیروی جسمی او از بین می‌رود.
 
وی اضافه کرد: تازه این در حالی است که فرد بیماری خاصی نداشته باشد، حال اگر دچار بیماری مانند فشار خون باشد با وارد شدن استرس ناگهانی بر روی این گروه فشار خون ممکن است بالا برود که می‌تواند منجر به سکته‌های مغزی، قلبی یا حتی مرگ‌های ناگهانی شود.

این متخصص طب سالمندی تصریح کرد: به محض اینکه بیمار سالمند دچار استرس شود خلق و خوی او عوض می‌شود و با فردی که از او نگهداری می‌کند یا خانواده درگیر می شود.

وی با اشاره به اثرات طولانی مدت استرس گفت: در تعاریف پیری یک تئوری وجود دارد که می‌گوید پیری به علت کم شدن نیروی دفاعی بدن ایجاد می‌شود. در تمام تحقیقات علمی ثابت شده که در طولانی مدت استرس نیروی دفاعی بدن را از بین می‌رود و برای اینکه سالمند خودش همیشه دچار مشکل است در مقابل بیماری‌های روانی و استرس‌های مجدد روانی، عاطفی کاملاً آسیب‌پذیر می‌شود.

به گفته این متخصص طب سالمندی، استرس آستانه تحمل را پایین می آورد و به مرور اثرات سوء بیماری را شدید‌تر و پایدار‌تر می کند.

بیضایی گفت: تجارب علمی ثابت کرده که فرد سالمند با وجود استرس در برابر بیماری‌های جسمی و عفونی قدرت خود را از دست می‌دهد که مستقیم برای خانواده اثرات سوء خواهد داشت.

وی در مورد افسردگی ناشی از بیماری‌های جسمی در سالمندان اظهار داشت: مثلاً در مورد بیماران مبتلا به آرتروز، عفونت‌های حاد، بیماری‌های ریوی، قلبی وقتی استرس وارد می‌شود دچار افسردگی هم می شوند که در پی آن علائم بیماری تشدید شده و درمان مشکل‌تر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha