سلامت نیوز: یک متخصص پزشکی قانونی گفت: در چند سال اخیر به دلیل اهمیت جراحی چشم در سلامتی و کارایی فرد در اجتماع میزان شکایت از اقدامات و جراحی چشم پزشکان رو به افزایش است به نحوی که شکایت از این رشته در رتبه پنجم رشته های مختلف پزشکی قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس حمید رضا دانش پرور در کنفرانس ترومای چشم، با اشاره به مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده برای قصور پزشکی اظهار داشت: مسئولیت پزشک مسئولیتی مبتنی بر تقصیر است و در صورتی که اعمال درمانی و جراحی‌ها مطابق استاندارد و موازین علم پزشکی باشد، قصوری صورت نگرفته و اگر شکایتی هم شود پزشک تبرئه می‌شود.

وی با اشاره به پژوهشی که در فاصله سال‌های 84 تا 86 از پرونده‌های ارجاعی به کمیسون‌های پزشکی قانونی استان تهران در حوزه چشم پزشکی صورت گرفته گفت: بر اساس این پژوهش کل پرونده‌های ارجاعی به اداره کمیسیون‌های پزشکی استان تهران در طی سال‌های 84، 85 و 86، 3 هزار و 984 مورد بوده که 326 پرونده یعنی 18 درصد آنها مربوط به رشته چشم پزشکی بوده است.

دانش پرور بیان کرد: از این تعداد پرونده شکایت مربوط به چشم پزشکی قصور چشم پزشکی تایید شده 89 مورد یعنی 27 درصد نسبت به کل پرونده‌های چشم پزشکی است که 33 مورد آن در سال 84 و 38 مورد در سال 85 و 18 مورد در سال 86 ثبت شده است و بر اساس این تحقیق همچنین 65 مورد از قصور صورت گرفته مربوط به چشم پزشک و 24 مورد مربوط به تیم بیهوشی است.

وی افزود: بیشترین موارد شکایت از چشم پزشکان به 2حوزه جراحی کاتاراکت و جراحی لیزیک (جهت اصلاح عیوب انکساری) مربوط می‌شود که به ترتیب با 183 و 50 بیشترین حجم شکایت را داشته‌اند.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به نوع قصور صورت گرفته در حوزه چشم پزشکی تصریح کرد: بر اساس نتایج این تحقیق بی مبالاتی با 52 مورد، عدم مهارت با 42 مورد، بی‌احتیاطی با 28 مورد و عدم رعایت نظامات دولتی با 23 مورد قصورات تأیید شده از سوی چشم پزشکان در فاصله سال‌های 84 تا 86 بوده است.

به گفته وی بر اساس این تحقیق کمترین میزان شکایت در حوزه چشم پزشکی از مراکز دانشگاهی و بیشترین شکایت از مراکز خصوصی و دولتی غیر دانشگاهی بوده است.

دانش پرور با اشاره با میزان تحصیلات شاکیان پرونده‌های چشم پزشکی گفت: بر اساس نتایج این تحقیق میزان شکایت از چشم پزشکان در افرادی که تحصیلات کمتری دارند بیشتر است به این معنا که 106 نفر از شاکیان زیر دیپلم (92 مرد و 14 زن)، 93 نفر دیپلم (86 مرد و 7 زن)، 84 نفر لیسانس (48 مرد و 36 زن)، 33 نفر دانشجو (20 مرد و 13 زن) و 10 نفر دکترا ( 8 مرد و 2 زن) بودند.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به رعایت برخی موارد در راستای کاهش شکایت از پزشکان و به خصوص متخصصان چشم‏ افزود: داشتن مهارت کامل و تجربه کافی‏، مطالعات و معاینات لازم قبل از انجام عمل جراحی، داشتن یک جلسه مذاکره با بیمار، بحث و مشاوره برای جواب و سوالات بیمار، توضیح‏ کافی در مورد عمل جراحی و عوارض احتمالی و انتظارات بیمار از جمله مواردی است که رعایت آن می‌تواند موجب کاهش شکایت از پزشکان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha