سلامت نیوز: سازمان میادین میوه و تره بار مکلف است از عرضه فرآورده های آلوده چه آلودگی میکروبی، چه فلزات سنگین و چه بقایای سموم از حد مجاز جلوگیری کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از ورود سخت گیرانه شورای شهر با استفاده از ابراز قانونی در مورد واردات مواد غذایی و کشاورزی فاقد استانداردهای مربوط به بقایای سموم و فلزات خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست، به همراه معصومه آباد رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهرتهران در بازدیدی از مرکز تحقیقات گیاه پزشکی ایران در جریان روند اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر ساماندهی و ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه، از طریق سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی شهر تهران قرار گرفتند.

ابتکار در پایان این بازدید بر واردات محصولات کشاورزی سالم تاکید و خاطر نشان کرد:انتظار داریم که پایش بسیار دقیقی در فرآورده های وارداتی صورت گیرد.

وی در ادامه به وارد کنندگان و کسانی که در واردات فرآورده های غذایی و کشاورزی فعالیت دارند هشدار داد که حتما به این نکته توجه داشته باشند که استانداردهای مربوط به بقایای سموم و توکسین ها و هرگونه ماده غیر مجاز در این فرآورده ها را رعایت کنند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اعلام اینکه شورای شهر تهران سخت گیرانه به این مسئله ورود پیدا کرده است، خاطر نشان کرد:سازمان میادین میوه و تره بار مکلف است از عرضه فرآورده های آلوده چه آلودگی میکروبی، چه فلزات سنگین و چه بقایای سموم از حد مجاز جلوگیری کند.

وی همچنین با اشاره به توانمندیهای خوب آزمایشگاهی این مرکز، اظهار داشت: مرکز تحقیقات گیاه پزشکی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی توانسته است آزمایشگاه تشخیص بقایای سموم خود را مجهز کند و خوشبختانه مصوبه شورای شهر نیز اکنون مراحل عملیاتی خود را می گذراند.

وی خاطر نشان کرد: بازدید شورای شهر از این مرکز تحقیقاتی به این دلیل بود که بتوانیم از نزدیک در جریان اقدامات صورت گرفته در راستای مصوبه شورای شهر و نیز توانمندی آزمایشگاهی این مرکز قرار بگیریم.

ابتکار به مراکز مختلف ذخایر ژنتیکی، گیاهی، حشرات و قارچ ها در این مرکز تحقیقاتی اشاره کرد و افزود:در این بخش ها امکان همکاری با شهرداری تهران وجود دارد چرا که در برخی از زمینه ها از جمله مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی، خصوصا در شهر تهران که کمتر از سموم استفاده می شود جای همکاری وجود دارد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بر لزوم حمایت شورای شهر مبنی بر مشارکت شهرداری تهران با مرکز تحقیقات گیاه پزشکی جهت استفاده از این مجموعه های تحقیقاتی تاکید کرد، و افزود: قرار شد هماهنگی های لازم با شهرداری تهران بشود تا راهکارهای لازم جهت استفاده عموم، مدارس، دانشجویان و محققان از امکانات آموزشی و پزشکی در این مرکز تحقیقاتی میسر شود، تا بهرمندی مردم تهران و دسترسی شان به این گونه مراکز آموزشی و تحقیقاتی افزایش یابد.

ابتکار در ادامه براجرای دقیق مصوبه شورای شهر مبنی بر پایش فرآورده های کشاورزی و غذایی تاکید کرد و اظهار داشت: از نظر شورای شهر ارتقای امنیت غذایی و سلامت فرآورده های غذایی برای شهروندان تهران از اهمیت زیادی برخوردار است که خوشبختانه از طریق سازمان میادین میوه و تره بار با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان، یک نظام پایش و در مرحله بعد کنترل مواد غذایی را خواهیم داشت. همچنین در ابتدای این بازدید دکتر حیدری رئیس بخش آفت کش های مرکز تحقیقات گیاه پزشکی گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه کرد.

وی گفت: بنابر اطلاعاتی که ما داریم طرح پایش سموم در محصولات کشاورزی، برای اولین بار درکشور، و حتی کشورهای سطح منطقه با این گستردگی در حال اجرا است.

حیدری با تقدیر از این ابتکار خلاقانه شورای شهر، گفت: الزامی که برای سازمان میادین میوه و تره بار ایجاد شده مبنی بر پایش محصولات کشاورزی، ابتکاری نوآورانه و بسیار موثر ومفید است که بر سلامت غذایی شهروندان تاکید دارد.

وی با اشاره به روند تجهیز شدن این آزمایشگاه افزود: این آزمایشگاه از سال گذشته روند تکاملی خود را طی کرد و امروز به پیشرفته ترین وسایل اندازه گیری باقی مانده سموم و روش استخراج مجهز است.

رئیس بخش آفت کش ها خاطر نشان کرد: با توجه به واگذاری این پروژه به موسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی ایران، از ابتدای سال کار شروع شد ولی متاسفانه پس از گذشت 2 ماه با سه وضعیت خاص روبرو شدیم.

وی اولین مشکل ایجاد شده در بحث اجرای پروژه را وجود تحریم ها دانست و افزود: با توجه به اعمال تحریم ها اولین اشکالی که در دستگاه ها بوجودآمد برای رفع خرابی آن فرصت زیادی از ما گرفته شد.

وی ادامه داد:نبود تجربه کافی در کشور در این سطح گسترده که انواع آفت کش ها را بخواهیم در یک محصول یا چندمحصول اندازه گیری کنیم یکی دیگر از مشکلات اجرای این پروژه بود.

حیدری سومین دلیل تاخیر اجرای پروژه را این گونه بیان کرد: چون نتایج حاصل از این پروژه قرار است، مبنای یک سری تصمیم گیری و اصلاحات در نظام عرضه محصولات کشاورزی و غذایی در شهر تهران شود بنابراین با حساسیت و دقت بالا آزمایش ها انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha