سلامت نیوز: دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: عوامل روحی و روانی در تشدید، بروز و به ویژه مزمن شدن تظاهرات بسیاری از بیماری های عضلانی و اسکلتی مانند کمردرد، دردهای گردن و شانه، سردرد و حتی دردهای ناشی از آرتروز مفاصل نقش دارند.

سیداحمدرئیس‌السادات در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:‌ درد حاد نوعی پاسخ فیزیولوژیک به آسیب‌های وارد شده به سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی به شمار می رود که اگر چه ویژگی‌های روحی و روانی فرد در شدت بروز درد نقش دارند اما نقش این عوامل در مزمن شدن درد بسیار پررنگ‌تر است.

وی افزود: سندروم‌های درد مزمن حاصل رابطه‌ بین بیماری ایجادشده در بافت‌های بدن و درک ذهنی فرد از تجربه دردناک از یک سو و توانایی فرد در مواجه با آن از سوی دیگر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عوامل روحی و روانی در شدت بروز و به ویژه مزمن شدن تظاهرات بسیاری از بیماری هایی که سیستم عضلانی و اسکلتی را گرفتار می‌کنند مانند کمردرد، دردهای گردن و شانه، سردرد و حتی دردهای ناشی از آرتروز مفاصل نقش دارند.

وی ادامه داد: از جمله بیماری‌های سیستم عصبی عضلانی که ارتباط بسیار نزدیکی با مسائل روحی و روانی دارد، بیماری فیبرومیالژی است. این بیماری که با وجود درد مزمن و منتشره و نقاط دردناک در عضلات مختلف مشخص می‌شود با بسیاری از اختلالات روانپزشکی مانند خستگی، اختلال خواب، اضطراب و افسردگی همراهی دارد.

رئیس‌السادات یادآور شد: برخی بیماری‌های با منشاء روانی با مشکلات جسمی مانند درد عضلانی ودردهای ستون فقرات و مفاصل تظاهر پیدا می‌کنند. بیماری‌ها و آسیب‌های سیستم عصبی مانند ضایعات نخاعی، ام اس، سکته های مغزی و بیماریهای مادرزادی عصبی و عضلانی نیز ارتباط  قابل توجهی با اضطراب و افسردگی دارند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود : به طور کلی می توان گفت بین ساختار ذهنی و ویژگی های روانی و عاطفی افراد و ایجاد بیماری های عصبی، اسکلتی و عضلانی ارتباط دو طرفه وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مزمن‌شدن بیماری‌ها از جمله بیماری‌های سیستم عصبی باعث کاهش توانایی، ناتوانی فرد در محیط کار و زندگی و نیز سبب افزایش هزینه های درمانی می شود و نهایتا از کیفیت زندگی او می‌کاهد لذا رویکرد درمانی چند جانبه به مسئله درمان دردهای مزمن از جمله مسائل ضروری و حائز اهمیت در طب فیزیکی و توانبخشی به شمار می‌رود.

رئیس‌السادات گفت: در رویکرد همه جانبه نسبت به مقوله درد مزمن نه تنها به جنبه فیزیکی و جسمی درد توجه می شود بلکه اختلالات شناختی، روانی، عاطفی و معنوی همراه نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران افزود: درمان‌های شناختی رفتاری و استفاده از درمان‌های فیزیکی مناسب از جمله مواردی هستند که در کاهش دردهای مزمن کمک کننده‌ هستند.

رئیس السادات گفت: گذشته از بیماریهای اسکلتی اهمیت جنبه روانی بیماری‌ها به حدی است که ارزیابی روانشناسی و روانپزشکی جزء لاینفک بسیاری از برنامه های توانبخشی از جمله برنامه های توانبخشی قلبی، ریوی و بیماریهای مزمن به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha