سلامت نیوز: كارشناسان اجتماعی معتقدند جامعه امروز ایران با انواع آسیب های اجتماعی كه سلامت فرد و خانواده را تهدید می كند مواجه است اما آنچه بر آن توافق دارند و نسبت به روند رو به گسترش آن نگرانند پدیده های طلاق و اعتیاد است.

اعتیاد، طلاق، فقر، بیكاری، كاهش ازدواج، گرانی، ترافیك و... همه این واژه ها دریچه هایی از معضلات اجتماعی هستند كه گریبان گیر جامعه امروز ما هستند. اما اینكه سهم هر یك از این معضلات و هزینه هایی كه به دنبال آن به جامعه وارد می شود چقدر است موضوعی است كه كارشناسان در گفت وگو با مهر مطرح كردند. برخی جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند كه نوع معضلات اجتماعی در دو سال اخیر نسبت به سال های گذشته تغییر چندانی نداشته و جامعه همچنان از برخی از مشكلات تكراری و قدیمی كه هنوز حل نشده اند، رنج می برد.

مشكلاتی همچون اعتیاد و افزایش آمار طلاق یكی از دو معضل اجتماعی پررنگی هستند كه جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی از آنها نام می برند و معتقدند نه تنها مسئولان نتوانستند برای این دو مشكل راهی پیدا و آن را حل كنند بلكه بی توجهی به این دو مقوله موجب تشدید آنها نیز شده است.

اعتیاد و طلاق در حال تشدید و رشد
هادی معتمدی، روان شناس و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره می گوید: هم اكنون جامعه ما از دو معضل مشكلات خانوادگی و اعتیاد رنج می برد و بیشترین مراجعات به مطب های روان شناسی مربوط به این دو است.

معتمدی افزود: از هر 6 مراجعه كننده به مطب ها یكی مربوط به اعتیاد است كه در دو سال اخیر اعتیاد به شیشه افزایش چشمگیری دارد. همچنین ازدواج های سریع و بدون بررسی دقیق و مسائل پیرامون آن از معضلات دیگری است كه هم اكنون جامعه ما را به خود دچار كرده و هر روز تعداد آن بیشتر می شود، جوانان 18 تا 25 ساله كه در دام طلاق می افتند و در انزوا و تنهایی خود زندگی می كنند. نبود آموزش های دقیق و به موقع، قاچاق موادمخدر و دسترسی آسان جوانان به آن از علل بروز این دو مسئله است كه مسئولان نیز به خوبی به آن واقف هستند.

تصادفات رانندگی و افزایش مرگ و میر
حسن عشایری، جامعه شناس و استاد دانشگاه اعتقاد دیگری در این باره دارد و می گوید: به اعتقاد من تصادفات رانندگی موجب افزایش مرگ و میر در چند ساله اخیر شده است و بنیاد بسیاری از خانواده ها را از هم پاشیده و آنها را دچار مشكلات متعدد كرده است.

این استاد دانشگاه افزود: این آمار به شكل نجومی در سال های اخیر افزایش داشته و هر روز گریبان گیر تعداد زیادی از افراد جامعه می شود كه جدا از خود شخص برای خانواده هایشان نیز تبعات گوناگون دارد.

عشایری، گرانی را از دیگر مشكلات جامعه ایران در دو سال اخیر عنوان كرد و گفت: تورم بیش از حد در قیمت ها موجب شده مردم در معیشت خود دچار مشكل شوند، پیدا كردن معلولات بعدی آن هم بسیار آسان است، نبود امكان ازدواج فرزندان، ناتوانی در ادامه تحصیل، نداشتن امكان سفر و تفریح، عدم رسیدگی به بیماری های پنهان جسمانی و روحی از تبعات گرانی است كه به مقدار زیاد می توان در بین خانواده ها مشاهده كرد.

كمیسیون اجتماعی مجلس چه می كند؟
رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینكه موضوع بیكاری جوانان در دست بررسی اعضای كمیسیون است، گفت: هم اكنون این موضوع خاص در دست بررسی است و مسئولان این حوزه با حضور در مجلس باید در این زمینه پاسخگو باشند.
سلیمان جعفرزاده افزود: اعتیاد و طلاق نیز از موضوعات مهمی است كه جامعه از آن رنج می برد و ما نسبت به آن آگاه هستیم و همواره بر روی این دو موضوع تاكید داریم، اما توان ما نیز تا حدی است.
منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha