سلامت نیوز:  یک پژوهشگر اجتماعی از ضروت تشکیل کمیسیون بهداشت روانی در مجلس سخن گفت. ناصر قاسم‌زاد در گفت‌وگو با خانه ملت، معتقد است که در جامعه فعلی ما که یک جامعه در حال توسعه است، اضطراب ارمغان عصر صنعتی است و گریزی هم از آن نیست.

این پِژوهشگر اجتماعی با اعلام اینکه جای خالی کمیسیون بهداشت روانی در مجلس احساس می‌شود، اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته دولت‌ها و قوه مقننه راه‌هایی را در پیش می‌گیرند که مردم بتوانند احساس آرامش و راحتی کنند؛ اما تنها چیزی که در جامعه ما به آن توجهی نشده برون ریزی معقول خشم است.

وی با بیان اینکه قوه مقننه و مجریه باید در ایجاد راهکارها به شهروندان آموزش دهد، گفت: اگر واقعا مدعی این هستیم که قوانین ما نقصی ندارند، حداقل این ادعا را می توانیم داشته باشیم که در اجرای همین قوانین توانمندی کافی را نداشتیم و نداریم.

به گفته این استاد دانشگاه، اجرای صحیح قوانین و بازنگری در قوانینی که کارآمد نیستند، حمایت از نظام خانواده  وآموزش سبک جدید زندگی به مردم در غالب کلاس‌های گروهی از سوی کارشناشان و حقوقدانان می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

سلامت روانی از خشونت جلوگیری می‌کند

علی نجفی‌توانا در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه بحث مبارزه با خشونت بحثی آسیب‌شناسی است، اظهار کرد: خشونت بازتاب و انعکاس برخی شرایط خانوادگی و اجتماعی است، بنابراین خشونت به عنوان یک انعکاس رفتاری، تبلور فعل و انفعالات ذهنی است که ارتباط مستقیم با شخصیت افراد دارد.

این استاد دانشگاه، افزود: اگر فرد در خانواده‌ای رشد کرده باشد که در آن التهابی نباشد و آرامش و سلامت روانی حاکم و نیازهای مادی برطرف شده باشد، این رفتار متعادل خواهد بود.

حاکمیت باید به وظیفه خود در قبال مردم عمل کند

این وکیل پایه یک دادگستری، خشونت در فرد و یا جامعه را انعاکس شرایط گذشته آن فرد دانست و گفت: این شرایط یعنی موقعیتی که یکسری امیال سرکوب شده‌ در شخص و در گذشته آن وجود دارد.

نجفی‌توانا، تاکید کرد: بنابراین مجازات ابزار مناسبی برای برخورد با خشونت، در این شرایط نیست؛ چون مجازات جواب بدی با بدی است و در واقع جواب خشونت با خشونت است.

وی با اشاره به اینکه تمام دنیا روش مجازات در برخورد با خشونت را آزموده است ما هم به بدترین وجه آن را در گذشته و زمان فعلی آن را آموختیم، ادامه داد: متاسفانه پاسخی از این راهکارها نگرفتیم، بنابراین بهتر است پیگیر راهکارهایی باشیم که اولا موجب تقلیل شرایط خشونت‌آمیز در جامعه باشد و در درجه دوم موجب ریشه‌کنی خشونت‌طلبی در افراد و خانواده شود.

 این جرم‌شناس، گفت: در پیشگیری دراز مدت حاکمیت باید به وظیفه خود در قبال مردم عمل و از مشروعیت بخشیدن به خشونت جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha