سلامت نیوز: رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان این كه مهم‌ترین مسئله در سرطان پستان، تشخیص زودرس است، گفت: ماموگرافی سالانه و یا دوبار در سال از سن 35 تا 40 سالگی به بعد برای همه زنان لازم است.

دکتر عبدالرسول طالعی در گفت وگو با ایسنا، افزود: مشکل اساسی ما در درمان سرطان پستان این است که سیستم غربالگری در كشور وجود ندارد و معمولا بیماری در مراحل پیشرفته‌تر شناخته می‌شود.

وی ضمن تاكید بر این که مسئولان به مقوله غربالگری توجه بیشتری نشان دهند، اظهار كرد: مهم‌ترین مسئله در سرطان پستان، تشخیص زودرس است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز ضمن برشمردن برخی عوامل موثر در بروز سرطان پستان عنوان كرد: زایمان در سنین بالا، باردار شدن یا نشدن و سابقه فامیلی در ایجاد سرطان پستان موثر هستند.

طالعی اضافه كرد: ماموگرافی سالانه و یا دوبار در سال بر حسب ریسک فاکتورها از 35 تا 40 سالگی به بعد برای همه زنان لازم است. از 50 سالگی به بعد نیز انجام یك مرتبه ماموگرافی در سال لازم است.

به گفته رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شیراز، باید طوری زمینه سازی كرد که حداقل 70 درصد زنان جامعه تحت پوشش آزمایشات تشخیصی چون ماموگرافی قرار بگیرند.

وی درباره نقش تغذیه در ایجاد و یا بهبود این بیماری توضیح داد: با توجه به این که الگوی تغذیه‌ای ما به تدریج به سمت غذاهای غربی می‌رود، شکی نیست که عامل تغذیه بتواند باعث شیوع بیشتر بیماری شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، ادامه داد: استفاده از غذاهایی مانند پیتزا، شیرینی‌های پرچرب و پروتئین‌ها موجب بالا رفتن ریسک ابتلا به این سرطان می‌شود. غذاهای سنتی ما در مقایسه با غذاهای غربی سالم‌تر هستند زیرا میزان چربی شان کمتر است و می‌توانند برای سلامتی افراد مفیدتر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha