سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 36382
سلامت نیوز: درد قوس کف پا معمولا به آهستگی ظاهر شده، ولی گاهی اوقات پس از پرش یا دوی سرعت، فرد به طور ناگهانی دچار چنین حالتی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، عضلات کوچک کف پا باعث خم شدن مفصل‌های کف پایی، انگشتی و باز شدن مفصل‌های ابتدایی و انتهایی انگشتان می‌شود. در واقع ضعف یا فلج شدن این عضلات موجب باز شدن بیش از حد مفصل کف پایی، انگشتی و خم شدن مفصل‌های بند انگشتی ابتدایی و انتهایی شده و در نتیجه قوس کف پا افزایش می‌یابد.

بعضی اوقات به دنبال فعالیت‌هایی چون دویدن، پیاده‌ روی و پرش، قوس کف پا دچار درد و آسیب می‌شود، درواقع درد قوس کف پا معمولا به آهستگی ظاهر می‌شود ولی گاهی اوقات پس از پرش یا دوی سرعت، فرد به طور ناگهانی دچار چنین حالتی می‌شود و در قوس کف پایی احساس درد شدیدی می‌کند.

راه رفتن روی پنجه در حالتی که انگشتان کاملا صاف روی زمین قرار گرفته و پاشنه پا به فاصله ۵/۲ سانتی متر بالاتر از زمین قرار گرفته باشد، استفاده از کفش‌هایی با پاشنه بلندتر از معمول و راه رفتن با کناره داخلی پا ورزش‌های طبی محسوب می‌شود که می‌توانند در بهبود فرد تاثیر گذار باشد.

همچنین قرار دادن کمپرس سرد روی این ناحیه می‌‌تواند به بهبود درد کمک کند. همچنین برای پیشگیری از درد قوس کف پا کفش‌های مناسب به پا کنید و از حرکات زیر برای جلوگیری یا رفع درد استفاده کنید.

حرکت اول: روی یک سطح سخت بنشینید و یک پای خود را به سمت جلو دراز کنید یک حوله یا پارچه را از زیر پنجه‌ی خود رد کنید و با دو دست به سمت خود بکشید طوری که زانوی شما خم نشود.
 
حرکت دوم: روی یک صندلی نشسته و یک پای خود را روی زانوی پای دیگر قرار دهید. با دست انگشتان پای خود را گرفته و به سمت عقب بکشید تا وقتی کشش مناسبی را احساس کنید.

حرکت سوم: پنجه‌ی پای خود را روی لبه‌ی یک سکو قرار دهید و در همین حال پاشنه‌ی همان پا را به سمت پایین حرکت داده تا کشش کافی در کف پای خود احساس کنید.

حرکت چهارم: پاشنه‌ی خود را روی زمین قرار دهید و سعی کنید با انگشتان خود حوله‌‌ای را از روی زمین بلند کنید و بعد آن را رها کنید.

حرکت پنجم: یک قوطی نوشابه‌ی خنک را زیر پای خود قرار داده و از پاشنه تا قوس کف پا آن را زیر پای خود بغلتانید.

حرکت ششم: بنشیند و پای خود را دراز کنید. قسمت میانی کشی که مخصوص ورزش‌ های نرمشی طراحی شده را از زیر پنجه پا عبور داده و دو سر آن را در دست بگیرید. به آهستگی پنجه ی خود را به سمت پایین فشار دهید؛ طوری که کشش کش را احساس کنید.

حرکت هفتم: مطابق حرکت قبل روی زمین بنشینید. این بار دو سر کش را به جای آن که در دست بگیرید به نقطه‌ ای در مقابل کف پای خود ببندید. سپس انگشتان خود را به سمت خودتان حرکت دهید.

روش استفاده از کفش یا کفی طبی:
از شستن کفش‌ها و کفی‌ها خودداری کرده و چک و تنظیم پدهای داخل کفش و روی کفی هر شش ماه یک‌بار به مرکز سازنده کفش یا کفی مراجعه کنید. همچنین در نظافت و نگهداری از کفش طبی و کفی نهایت سعی خود را کنید. استفاده از دمپایی طبی در منزل به درمان هر چه سریعتر بیماری و هم به کاهش درد پا کمک می‌کند. همراه با استفاده از کفش یا کفی، ورزش‌های آموزش داده شده را به صورت روزانه انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha