سلامت نیوز: مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد تا پایان سال 94 بیش از 40 درصد مردم کشور تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار می‌گیرند.

حمید صرامی در گفتگو با مهر در پاسخ به اینکه چرا فعالیتهای پیشگیرانه در حوزه مواد مخدر در جامعه مشهود نیست گفت: نوع فعالیت ما مانند اقدامات درمانی و مداخله ای قابل مشاهده نیست. امروز وزارت آموزش و پرورش از 12 میلیلیون دانش آموز 5/1 میلیون دانش آموز را تحت برنامه های پیشگیرانه مواد مخدر قرار داده و همچنین در سطح دانشگاهها از چهارمیلیون دانشجو حدود 500 هزار دانشجو تحت پوشش برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته اند.

40 درصد ایرانیان در سال 94 باید تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار گیرند

وی افزود: اینکه شما عنوان می کنید این برنامه ها هنوز در جامعه فراگیر نشده است دلیلش کسری بودجه های پیشگیری است ولی با تمامی این مشکلات بر اساس سند جامع باید تا پایان سال 94 بیش از 40 درصد از مردم کشور را تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار دهیم.

حدود سه ماه است که این سند به 12 دستگاه عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر (وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، صدا و سیما، کمیته امداد، وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی) به دستور رئیس جمهور ابلاغ شده و در سطح استانها هم این سند به صورت کامل تدوین شده است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد ضمانت اجرایی این سند جامع گفت: اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تمامی اقدامات دستگاههای عضو را زیر نظر داشته و هر دستگاههای که کوتاهی کند بلافاصله گزارش آن به رئیس جمهور ارائه می شود. حتی شخص رئیس جمهور هم گفته اند که بدون تعارف با دستگاههای کم کار برخورد می شود.

8 درصد بودجه پیشگیری از اعتیاد واریز شده/ 123 میلیارد طلب داریم

وی افزود: این سند برای عملیاتی شدن در یکسال به 133 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد ولی رقم بودجه ما 10 میلیارد تومان است و مقرر شد برای رسیدن این رقم به 133 میلیارد تومان از ردیف بودجه شاخصهای فرهنگی دولت تامین شود که البته هنوز محقق نشده است. زیرا مجلس شورای اسلامی در تعریف شاخصهای فرهنگی پیشگیری از اعتیاد را فراموش کرده بود که این موضوع امسال برای ما در بحث بودجه چالش زا شده است.

آموزش و پرورش در سال 90 باید 600 هزار والدین و 24 هزار مدیر را آموزش دهد

صرامی گفت: در سال جاری وزارت آموزش و پرورش باید 600 هزار والدین را در یک هزار دبیرستان زیر چتر آموزش پیشگیری از مواد مخدر ببرد. همچنین 24 هزار مدیر در پنج هزار و 800 دبیرستان در دو هزار و 300 کارگاه آموزشی زیر پوشش چتر پیشگیری از اعتیاد هستند.

وی اظهار داشت: در سال جاری اعتبار 500 میلیون تومانی در وزارت علوم اختصاص داده شده است که 17 استان کشور برای دانشجویان سال اول ورودی اقدامات پیشگیرانه را اجرا کنند. همچنین دو میلیارد و 580 میلیون تومان هم به صدا و سیما برای ساخت فیلمهای مستند، آموزش مهارتهای زندگی و فیلمهای کوتاه در حوزه پیشگیری از اعتیاد اختصاص داده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha