سلامت نیوز: یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: سرانه مصرف سیگار در افراد بالای 18 سال در کشور دو هزار نخ سیگار در سال است.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر افزود: با توجه به آمار مصرف سیگار که توسط دخانیات 60 میلیارد نخ در سال اعلام شده است اگر جمعیت بالای 18 سال را 30 میلیون نفر محاسبه کنیم سرانه مصرف سیگار 2 هزار نخ در سال می شود.

وی گفت: مصرف سیگارهای خارجی در بازارهای کشور بیشتر از سیگارهای داخلی است. از سوی دیگر ماهیت بهداشتی سیگارهای خارجی آشکار نیست یعنی مواد موجود در آنها به درستی مشخص نیست.

به گفته وی، افزایش سرطان ریه و بیماریهای تنفسی در بین افرادی که سیگارهای خارجی مصرف می کنند بیشتر از مصرف کنندگان سیگارهای داخلی است بنابراین مقابله با ورود اینگونه سیگارها با گسترش آموزش و امکانات ترک سیگار و پیشگیری از اعتیاد افراد جدید به این ماده می تواند به سلامتی و بهداشت جامعه کمک کند.

این متخصص علوم رفتاری تاکید کرد:هزینه های انجام شده برای ورود سیگارهای خارجی قاچاق و یا واردات قانونی و همین طورهزینه های گسترده درمانی برای بیماریهای ناشی از مصرف سیگار می تواند برای ساخت مراکز بهداشتی و آموزشی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: عرضه سیگار بصورت نخی در دکه های روزنامه فروشی یا بعضی ازمغازه ها باعث افزایش مصرف سیگار می شود.

ابهری گفت: آگهی های آموزشی در زمینه پیشگیری و اخطار به مصرف کنندگان باید به صورت مستمر در رادیو و تلویزیون و در معابر عمومی به نمایش گذاشته شود. همچنین تصاویر بازدارنده از نظر رفتاری می تواند موثرترین عوامل در جلوگیری از مصرف این ماده خطرناک باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه احتمال سقوط در ورطه اعتیاد برای مصرف کنندگان سیگار سه برابر بیشتر از افراد عادی است،افزود: گنجاندن درس مهارتهای زندگی در مبارزه با دخانیات و عوارض بعدی آن موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha