چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 36402

ابلاغ دستورالعمل شیرمدارس در حالی است که تا قبل از این، اعتبار 230 میلیارد تومانی برای این موضوع پیش بینی شده بود در حالی که اعتبار فعلی ابلاغ شده برای توزیع شیر در مدارس کشور، 215 میلیارد تومان است که با توجه به آمار جمعیت جامعه هدف هر استان تخصیص می یابد.

اعتبار شیر مدارس آب رفت!
سلامت نیوز: پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از شروع سال تحصیلی جدید بالاخره هفته گذشته دستورالعمل توزیع شیر از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل این وزارتخانه در تمامی استان‌های کشور ابلاغ شد تا دانش آموزان شاهد سلام دوباره شیر در مدارس باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در حالی که عدم توزیع به موقع شیر همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس، موجب نارضایتی دانش آموزان و والدین آنها شده بود، بعد از حرف و حدیث های بسیار در خصوص تامین اعتبار آن، سرانجام نزدیک به نیمه دومین ماه از آغاز سال تحصیلی، دستورالعمل توزیع شیر در مدارس کشور ابلاغ شد.

در این رابطه رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم در گفتگو با مهر بیان داشت: طی دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش، ادارت کل آموزش و پرورش استان ها تا تاریخ 20 آبان ماه موظف به مهیا کردن شرایط برای برگزاری مناقصه توزیع شیر در مدارس استان مطبوع خود هستند.

هادی هدایتی پور تصریح کرد: در این خصوص مناقصه توزیع شیر در مدارس استان قم نیز از چهارشنبه هفته گذشته روی خروجی سایت اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفته و در روزنامه های تعیین شده نیز به چاپ رسیده است.

توزیع شیر مدارس در نیمه اول آذرماه

وی اضافه کرد: از تاریخ اولین فراخوان مناقصه، شرکت های متقاضی فرصت دارند تا اعلام آمادگی خود را برای این کار اعلام کنند و انشاء الله بعد از برگزاری مناقصه در نیمه اول آذرماه توزیع شیر در مدارس استان را خواهیم داشت.

اعتباری که آب رفت

اما این ابلاغ دستورالعمل در حالی است که تا قبل از این، اعتبار 230 میلیارد تومانی برای این موضوع پیش بینی شده بود در حالی که اعتبار فعلی ابلاغ شده برای توزیع شیر در مدارس کشور، 215 میلیارد تومان است که با توجه به آمار جمعیت جامعه هدف هر استان تخصیص می یابد.

حذف مقطع متوسطه از گردونه جامعه هدف توزیع شیر مدارس

البته دستورالعمل توزیع شیر در مدارس در سال تحصیلی جدید تفاوتی نیز با دستورالعمل سال گذشته دارد و آن این است که در ابلاغیه جدید، دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه از جمعیت هدف توزیع شیر در مدارس کنار گذاشته شده اند که باید دید این با نظر کارشناسان مبنی بر عدم نیاز جسمی دانش آموزان این مقطع تحصیلی به ماده غذایی شیر بوده یا کمبود اعتیار دلیل این کار بوده است؟

رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم در ادامه به جامعه هدف توزیع شیر در مدارس استان اشاره کرد و گفت: تمام دانش آموزان مقطع پیش دبستانی، ابتدایی و راهنمایی  اعم از دختر و پسر و دولتی و غیردولتی، کودکان بی‌سرپرست، دانش‌آموزان استثنایی، استعدادهای درخشان و تمامی مهدکودک‌های تحت پوشش آموزش و پرورش و بهزیستی تحت پوشش توزیع شیر قرار می‌گیرند.

هادی هدایتی پور اضافه کرد: در طول سال تحصیلی هفته ای سه بار و در مجموع در 70 نوبت شیر بین دانش آموزان مدارس و جامعه هدف استان توزیع می شود که این میزان برای هر فرد 14 کیلوگرم در طول سال تحصیلی است.

پوشش 170 هزار دانش آموز و پرسنل مدارس استان

وی اظهار داشت: شیر مدارس در استان قم در 4 ناحیه، 3 منطقه و تمامی روستاهای 4 ناحیه و در مجموع بین 170 هزار دانش آموز و پرسنل مدارس استان توزیع می شود.

هدایتی پور با اشاره به این که با توجه به دستورالعمل ابلاغی حداقل 70 درصد شیرهای توزیعی باید پاستوریزه و حداکثر 30 درصد استرلیزه باشند، یادآور شد: در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان که امکانات کمتری برای توزیع شیر پاستوریزه وجود دارد بیشتر شیر مدارس به صورت استرلیزه توزیع می شود و در استان قم نیز 90 درصد توزیع شیرها به صورت پاستوریزه و 10 درصد به شکل استرلیزه خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha