سلامت نیوز: رییس اداره جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در ایران، كودكانی كه در شش ماهه اول زندگی خود صرفا از شیرمادر تغذیه نمی‌كنند 40 درصد بیشتر احتمال دارد به دیابت نوع یك مبتلا شوند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمد اسماعیل مطلق با اشاره به این كه بیش از 30 درصد كودكان ایرانی در شش ماهه اول زندگی خود صرفا با شیر مادر تغذیه می‌شوند، اظهار داشت: بیش از 95 درصد از  كودكان تا دو سالگی فقط شیر مادر خود را مصرف می‌كنند.

وی افزود: شیر مادر، جان بیش از 5/1 میلیون شیرخوار را نجات می‌دهد و شیرخوار كمتر ممكن است به بیماریهای شایعی مانند اسهال و عفونت گوش دچار شود علاوه بر آن شیر مادر امنیت غذایی نوزاد را در شش ماهه اول زندگی فراهم می‌كند.

به گفته دكتر مطلق، شیر مادر بهترین غذای كودك به شمار می رود و حتی تركیبات این شیر برای كودكان نارس و كودكان معمولی متفاوت است.

رییس اداره جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، خاطر نشان كرد: با مصرف شیرمادر، روابط عاطفی مادر و شیرخوار كامل می‌شود علاوه برآن احساسات و خویشاوندی در كودك تكامل می‌یابد.

دكتر مطلق گفت: تحقیقات انجام شده در كشور نشان می دهد احتمال ابتلای شیرخوارانی كه از شیرمصنوعی تغذیه كرده اند در مقایسه با كودكان تغذیه شده با شیرمادر به بیماری های گوارشی مانند اسهال، 100 درصد بیشتر است همچنین 35 درصد بیشتر احتمال دارد كه آنان به علت ابتلا به عفونت‌های تنفسی مانند آسم در بیمارستان بستری شوند.

وی ادامه داد: احتمال ابتلای این كودكان به دیابت ، اضافه وزن، عفونت های گوش، سرطان خون به ترتیب 40 ، 25، 60 ، 30 درصد است.

رییس اداره جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با اشاره به این كه تغذیه با شیر مادر یكی از راه های طبیعی فاصله گذاری بین حاملگی است، ابراز داشت: شیردهی احتمال ابتلای زنان به سرطان های پستان و تخمدان و پوكی استخوان را كاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha