چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
سلامت نیوز: رئیس سازمان زندانها گفت: زندان باید بازدارنده و عبرت‌آموز باشد و فردی که به داخل زندان آمده از آمدن به زندان پشیمان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، غلامحسین اسماعیلی با بیان اینکه زندان نباید به گونه‌ای باشد که کسی از آن برای سپری کردن سرمای زمستان و استراحت استفاده کند گفت: دوره ای که در آن هستیم، سخت‌ترین دوره زندان‌بانی است. زمانی به سازمان زندان‌ها آمدم که جو سنگین و هجمه زیاد به عملکرد این سازمان که حاکی از نارضایتی از وضعیت زندان‌ها بود، وجود داشت.

زمانی که مدام مسائلی از قبیل وجود مواد مخدر در زندانها، عدم بازدارندگی مجازات حبس، حکومت برخی زندانیان در زندانها و اعطای مرخصیهای بی حد و حساب مورد اشاره بود.
این مسئول عالی قضایی خاطرنشان کرد: با تغییر مدیریت در قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها، انتظارات از زندان‌ها افزایش یافت و ما با دو عامل افزایش بی‌رویه جمعیت و ایجاد محدودیت در زندان‌ها روبه‌رو شدیم. در رابطه با ایجاد محدودیت در زندان‌ها به دنبال احیای مقررات، بازنگری در قوانین و ساماندهی وضعیت مرخصی‌ها بودیم و از سوی دیگر مشکلاتی به ما اضافه شد؛ مشکلاتی در بخش اعتبارات، آغاز اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و ... اما با همه این سختی‌ها زحمات زیادی همکاران ما در سراسر کشور متحمل شدند.
 
اسماعیلی یادآور شد: در این شرایط، اولویتهای دهگانه سازمان را دنبال کردیم که هنوز هم به قوت خود باقی است و در برخی جاها که نیاز به اصلاح و تقویت بوده یا نیاز به برطرف کردن خلاء وجود داشته، اقداماتی انجام داده‌ایم. من از همان ابتدا احساس می‌کردم که زندان، اقتدار و ابهت خود را از دست داده است و نظم و انضباط در زندان از بین رفته است؛ بنابراین تلاشها را معطوف به فراهم کردن بستر نظم وامنیت در زندان کردیم تا با رعایت حقوق زندانیان، اقتدار وابهت به زندان برگردد زیرا معتقدیم ضمن آنکه زندانی هم انسان است، مسلمان است و از شهروندان جامعه به شمار می‌آید اما باید بداند که در یک چهارچوب قرار گرفته و زندان هم مقررات خاص خودش را دارد.
 
اسماعیلی در ادامه افزود: با انجام اقدامات لازم، کاهش جدی ورود مواد مخدر به زندان‌ها را داشتیم و با افزایش کشف مواد در بدو ورود به زندان، از ورود مواد به زندان جلو گیری کردیم. ضمن آنکه بر بازرسیها و تداوم آن تاکید کردیم و در حال حاضر نیز بر بازدارنده بودن اجرای مجازات حبس تاکید داریم.
 
وی گفت: زندان باید بازدارنده و عبرت‌آموز باشد و فردی که به داخل زندان آمده از آمدن به زندان پشیمان شود، نه اینکه تبدیل به محلی شود که مثلا بگوید چند روزی از سرمای زمستان را در زندان سپری می‌کنم. زندان باید طوری باشد که فرد، یک بار به آنجا بیاید، نه بیشتر.
 
رئیس سازمان زندانها اظهار کرد: تدابیری در بخش فعالیتهای زندان‌بانی و در بخش قضایی اتخاذ شده است. گسترش فعالیتهای فرهنگی با محوریت برنامه‌های قرآنی در زندانها در دستور کار قرار گرفته و موفقیتهایی هم حاصل شده است.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: موضوع تامین فضای مناسب برای زندانیان را دنبال کرده‌ایم. در این رابطه بازسازی و به‌سازی فضاهای موجود در اولویت قرار داشته است و تا پایان سال جاری به نتایج قابل توجهی دست خواهیم یافت.
 
وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی و نیاز به تامین نیرو که در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای اجرای برنامه‌ها عناصر موجود سازمان، عناصری توانمند، کارآمد و شایسته هستند و برای رسیدن به اهداف، نیازمند اصلاح برنامه، نگرش و روش هستیم. باید روش‌ها را اصلاح کنیم و از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم.
 
رییس سازمان زندانها اضافه کرد: در شرایط فعلی انتقادات جدی از سازمان وجود ندارد و با تعاملات خوب، دستگاه‌های دیگر همراه و حامی ما شده‌اند. قوه قضائیه، مجلس و دولت همراه و حامی ما هستند و باید از فرصت‌های به دست آمده استفاده کنیم و با مدیریت صحیح به جای ریاست به وظایف زندان‌بانی بپردازیم. علاوه بر این به روسای زندانها بارها تاکید کرده‌ام که امروز می‌خواهیم بر زندان‌ها مدیریت کنید، نه ریاست.
 
اسماعیلی با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: وضعیت نظم وامنیت موجود در زندان‌ها بسیار بهتر شده است و دیگر در زندان‌ها شمشیر، قمه و ... نیست. در اولین بازرسی هر شیء ممنوع جمع‌آوری می‌شود و با اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و کنترل و اعمال محدودیت زندان‌بانی به سمت بازدارندگی زندان می‌رویم.
 
وی اقدامات در بخش IT را نیز خوب ارزیابی کرد و افزود: از نظر کمی و کیفی در این زمینه رشد چشمگیری داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha