چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 36412
سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه جوانان باید از تغذیه متنوع، متعادل و متناسب با خودشان استفاده کنند گفت: مجموعه ای از عوامل اقتصادی و اجتماعی منجر می شود تا جوانان رفتار تغذیه ای مناسب نداشته باشند.

دکتر محمد علیزاده در گفت و گو با ایسنا، غلات، میوه، سبزی، مرغ و گوشت را از جمله گروه‌های غذایی مهم نام برده و توصیه کرد: بهتر است جوانان بیشتر از ماهی، مرغ و حبوبات به جای گوشت قرمز استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر تغذیه صحیح جوانان گفت: جوانان باید مصرف مواد قندی و نمک را کاهش داده و استفاده از لبنیات کم چرب و مصرف دو تا سه لیوان شیر در کنار ماست را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه اکثر غذاهای آماده ارزش غذایی ندارند گفت: غذاهای آماده امروزه تبدیل به یکی از مشکلات و معظلات بزرگ خانواده ها شده است.

دكتر علیزاده ادامه داد: غذاهای آماده کلسترول، نمک و چربی بسیار بالایی دارند که استفاده مستمر از این غذاها ابتلای افراد به بیماری های سرطانی را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه غذاهایی که خوشمزه و متنوع به نظر می رسند اکثراً ارزش غذایی پایینی دارند توصیه کرد که از مصرف این گونه غذاها کاسته شود.

دكتر علیزاده همچنین گفت: مصرف غذاهایی که چربی و شکر زاید دارند نیز باید از گروههای غذایی حذف شوند.

استرس و اضطراب سبب تشدید اضافه وزن می شود

این پزشک تغذیه با اشاره به تاثیر استرس ها و دغدغه های فکری بر روی تغذیه جوانان گفت: استرس می تواند در غذا خوردن تاثیر داشته باشد خصوصاً در افراد چاق که به هنگام مضطرب شدن نمی توانند اشتهای خود را کنترل کنند که این امر سبب تشدید اضافه وزن در آنها می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این استرس ها بر روی افراد لاغر تاثیر گذاری عکسی دارد گفت: این استرس ها در افراد لاغر باعث می شود که نتوانند به خوبی غذا بخورند.

دكتر علیزاده تصریح کرد: استرس می تواند ناراحتی گوارشی به وجود بیاورد و مکانیسمی در بدن ایجاد کند که برای سلامتی کل بدن مضر باشد.

رایج ترین دلیل مسمومیت غذایی عدم آگاه به اصول نگهداری مواد غذایی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اورمیه با بیان اینکه رایج ترین دلیل مسمومیت غذایی عدم آگاهی به اصول نگهداری مواد غذایی است، گفت: باید بدانیم که بهترین دما برای رشد میکروب ها چهار تا60 درجه می باشد و غذاهای پخته شده در صورت مصرف نشدن باید سریعاً در یخچال قرار گیرد تا بستر رشد میکروب ها فراهم نشود.

دكتر علیزاده در بخش پایانی سخنان خود گفت: جوانان باید در رعایت بهداشت فردی خود کوشا باشند چرا که نداشتن بهداشت فردی زمینه را برای بروز بیماری فراهم میکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha