چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 36418
سلامت نیوز: یكی از شایع‌ترین مشكلات مربوط به پا كه اكثر افراد با آن دست به گریبان هستند و گاه بی‌آن كه از این مشكل خبر داشته باشند سال‌ها با آن زندگی می‌كنند، صافی كف پا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، صافی کف پا  از جمله بیماری‌های شایع پا است. در واقع در این بیماری، قوس کف پا صاف می‌شود. این اختلال معمولا مشکل ساز نیست ولی گاهی اوقات می‌تواند پاها، مچ و زانو را با مشکل روبه رو کند، این در حالی است که با تشخیص به موقع، می توان با كفش‌های مناسب آن را درمان كرد.
 
علائم و نشانه های این اختلال شامل ایجاد ظاهر صاف در کف یک پا یا هر دو، خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل، درد در اندام تحتانی، درد در قسمت مچ پا، ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا و درد مچ پا است.

صافی کف پا می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر بروز التهاب در رباط‌های کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی عضله خلفی استخوان درشت نی، شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی و ایجاد بافت‌های مرده پوستی نابه‌جا شود.

از آنجایی که صافی کف پا برروی نحوه قرارگیری سایر استخوان‌های بدن نیز اثر می‌گذارد، صافی کف پا در درازمدت می‌تواند منجر به خارپاشنه، زانو درد، کمردرد و درد در لگن شود.

در بسیاری از افراد این حالت منجر به بروز مشکل نمی‌شود. این امر ممکن است به‌دلیل تطابق نحوه قرارگیری استخوان‌های اندام تحتانی در برابر یکدیگر باشد. اگر این حالت منجر به بروز مشکلی شود، فرد می‌تواند با استفاده از ابزارهای خاصی که بدون نسخه نیز به‌فروش می‌رسد از درد یا سایر علایم خود بکاهد، این در حالی است که استفاده از این دستگاه‌ها باید زیر نظر پزشک باشد.

یکسری ابزارهای محافظت کننده نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را براساس شکل کفش تغییر داده و به مدت بیشتری از آن‌ها استفاده کرد. این ابزار به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در داخل کفش قرار داده شده و از طرف دیگر به پا نیز حالت قوسی می‌دهند و دارای انواع مختلف از نظیر انواع سفت و نرم  بوده که انتخاب آن‌ها براساس نظر پزشک است.

در واقع استفاده از کفی یا کفش طبی برای از بین بردن این عارضه بسیار مفید است، چون باعث می‌شود پا در تمام طول روز در وضعیت مناسب و اصلاح شده قرار بگیرد.

در صورتی که صافی کف پای شما به دلیل کوتاهی وتر آشیل است، باید ورزش‌های کششی انجام دهید که ساده‌ترین این ورزش‌ها ایستادن روی جعبه شیب‌دار است.

حرکت اول: به گونه‌ای روی جعبه شیب‌دار بایستید که پنجه پای شما به سمت بالا و پاشنه پاهایتان در پایین قرار بگیرد.

حرکت دوم: پارچه نازکی زیر پای خود بیندازید و سعی کنید با خم کردن انگشتان پاهای خود آن را به سمت کف پا جمع کنید.

حرکت سوم: پای خود را روی توپ تنیس قرار دهید، انگشتان پا را به سمت پایین خم کنید و سپس قسمت جلو پا را به داخل بچرخانید.

حرکت چهارم: با پای برهنه روی لبه خارجی پا راه بروید، این حرکت باعث تقویت عضلات به داخل چرخاننده پا می‌شود.

حرکت پنجم: برای تقویت عضله درشت‌نی قدامی و کشش وتر آشیل در حالی که پا را به داخل می‌چرخانید، روی پاشنه پا راه بروید. پای خود را روی توپ تنیس قرار دهید، انگشتان پا را به سمت پایین خم کنید و سپس قسمت جلو پا را به داخل بچرخانید.

حرکت ششم: روی یک خط صاف در حالی که پنجه‌های پاهایتان مستقیم بوده و روبه بیرون نباشد راه بروید. کف پاهایتان را با یک بطری ماساژ دهید به شکلی که بطری را روی زمین گذاشته کف پا را روی آن قرار دهید و به آرامی جلو و عقب حرکت دهید. این حرکت را با استفاده از یک حوله با کمک دستانتان هم می‌توانید انجام دهید.

حرکت هفتم: در حالی که دست‌ها را برای حفظ تعادل به دیوار تکیه بدهید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید و در وضعیت صحیح پنجه‌ها کمی به داخل روی پنجه‌ها بلند شوید. این حرکت را چندین بار در هر نوبت وچند نوبت در روز انجام دهید. این حرکت برای تقویت عضلات کف پا مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha