سلامت نیوز: یك فوق تخصص قلب و عروق با بیان این‌ كه درگیری‌های عروقی، شایع‌ترین بیماری‌های قلبی در كشور هستند، اظهار كرد: آمار مرگ و میر بر اثر سکته‌های قلبی کمتر شده است.

دکتر رکسانا صادقی در گفت وگو با ایسنا، افزود: شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان، بیماری‌های قلبی وعروقی هستند.

وی با بیان این ‌كه با وجود این بیماری‌های قلبی و عروقی در ردیف بیماری‌های قابل کنترل و پیشگیری قرار می گیرند، گفت: مسئله‌ای که باید در سال‌های آینده باید به آن توجه داشته باشیم، شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در میان جوانان و میانسالان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ادامه داد: به نظر می‌رسد با یک برنامه ریزی موثر بتوان در کنترل این بیماری‌ها نقش موثری ایفا كرد.

صادقی ضمن تاكید بر این كه باید روش‌های صحیح زندگی سالم را از دوران كودكی به فرزندانمان آموزش بدهیم، اظهار كرد: رعایت الگوهای صحیح تغذیه‌ای بویژه مصرف نکردن چربی‌ها در دوران كودكی و جوانی پیشگیری در سطح اولیه است ضمن آن كه در مورد مبتلایان به بیماری‌های قلبی باید به پیشگیری ثانویه توجه شود.

وی افزود: در کشورهایی نظیر ایران که مدت زمان زیادی از شهرنشینی در آنها نمی گذرد و ورزش كردن هنوز به یك فرهنگ عمومی تبدیل نشده است، شاهد بروز موارد ناخوشایندی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در دهه سوم و چهارم زندگی هستیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با بیان این مطلب كه شایع‌ترین بیماری قلبی و عروقی در ایران مانند همه نقاط دیگر دنیا، درگیری‌های عروقی هستند، اظهار كرد: اما متخصصان ما این درگیری‌ها را بهتر درمان می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌ كه میانگین سنی جمعیت دنیا رو به افزایش است، اما آمار مرگ و میر بر اثر سکته‌های قلبی کمتر شده است. بیمار زنده می‌ماند اما دچار نارسایی قلبی می شود. نارسایی های قلبی در آینده مشکل همه جهان خواهد بود.

صادقی با اشاره به این‌كه گرفتگی قلبی و عروقی باعث می شود بخشی از بافت قلب از دست برود، اظهار كرد: زمانی که بخشی از بافت قلب از بین رفت، قلب دیگر نمی‌تواند کارایی گذشته خود را داشته باشد. این مسئله منجر به ایجاد یک نارسایی قلبی می‌شود که ممکن است پیش رونده هم باشد.

این فوق تخصص قلب و عروق، در ادامه نقش تغذیه را در بروز بیماری های قلبی و عروقی، مهم عنوان كرد و گفت: پدر و مادر باید حساس باشند که فرزندشان در سنین کودکی چاق نشود. زندگی صحیح و ورزش باید از دوران كودكی آغاز شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha