چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵

در تمام کشورهای دنیا تولید کنندگان مواد مخدر از دست اندرکاران مبارزه با آن جلوتر هستند. در حالی که پلیس و سازمان های مسئول مانع ترانزیت قرص های روان گردان به کشور شدند برخی با واردات مشتقات آن اقدام به تولید قرص های اکستازی و شیشه در کشور کردند.

سلامت نیوز: از میان ده ها خبری که روزانه در رسانه ها و خبرگزاری ها منتشر می شود، بعضی خبرها اهمیت دوچندانی دارد، آن هم از این رو که با نسل آینده ساز جامعه ما در ارتباط است.

اعتیاد ۲۷ هزار جوان ایرانی به شیشه و افزایش ۱۴۰ درصدی کشف شیشه در کشور از آن دست خبرهایی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت به ویژه اگر بدانیم ۹۰ درصد مصرف کنندگان شیشه جوانان زیر ۲۸ سال هستند. طی سال های گذشته هروئین و حشیش خطرناک ترین موادمخدری بود که معتادان اقبال زیادی به آن نشان می دادند اما با ورود مواد مخدر صنعتی معتادان به مصرف موادی تمایل پیدا کردند که بیش از مواد مخدر سنتی بتواند آ ن ها را سرپا نگه دارد و لذت بیشتری پس از مصرف داشته باشد. به نوشته این خبرگزاری، ۳ سال قبل بود که برای اولین بار نام ماده مخدر شیشه در کشور مطرح شد. ماده ای بی بو که به راحتی در کنار خیابان نیز قابل استعمال است. تنها کافی بود چند صوت از این ماده را در یک پایپ شیشه ای قرار داد و آن را کشید. هنوز چند ماهی از ورود آن به کشور نگذشته بود که به صورت همه گیر در میهمانی های شبانه بین جوانان رواج یافت و در میان جوانان معتاد نیز جانشین تریاک و حشیش شد.

بسیاری از جوانان که از ماهیت اعتیادآور و صدمات جبران ناپذیر آن بی اطلاع بودند، به سرعت به سمت شیشه گرایش پیدا کردند و روزانه چندین صوت مصرف کردند. در حالی که قیمت شیشه در بدو ورود به کشور ۱۷ میلیون تومان بود به علت تقاضای بالا و تولید بیشتر در کمتر از یک سال این نرخ به ۵ میلیون تومان کاهش یافت.

سبقت «شیشه» از قانون

در تمام کشورهای دنیا تولید کنندگان مواد مخدر از دست اندرکاران مبارزه با آن جلوتر هستند. در حالی که پلیس و سازمان های مسئول مانع  ترانزیت قرص های روان گردان به کشور شدند برخی با واردات مشتقات آن اقدام به تولید قرص های اکستازی و شیشه در کشور کردند.

به گفته سردارحمیدرضا حسین آبادی، رئیس پلیس سابق موادمخدر به مهر، ماده مخدر شیشه با اهداف خاص وارد ایران شد و تا مسئولان خواستند جلوی آن را بگیرند، عوامل تولید کننده به مقاصد خود دست یافتند. همچنین زمانی شیشه به عنوان دارو قاچاق می شد و سوداگران به عنوان وارد کنندگان غیرمجاز دارو تحت تعقیب قرار می گرفتند.

وی ادامه می دهد: بر اساس قانون جدید هر فردی که بیش از ۳۰ گرم شیشه به همراه داشته باشد، به اعدام محکوم می شود. این قانون در ترانزیت مواد مخدر موثر بود اما با واردات پیش ساخت های شیشه مانند افدرین به کشور امروزه هر معتادی می تواند ماده مخدر شیشه را در خانه خود تولید کند. به همین دلیل شاهد افزایش آشپزخانه های تولید شیشه در کشور هستیم. هم اکنون یک معتاد می تواند با یک میلیون تومان یک کیلوگرم شیشه تهیه کند و علاوه بر مصرف خود، سود کلانی را از فروش مواد به دست آورد. تولید این ماده در آشپزخانه ها و کارگاه های صنعتی با خطرات زیادی همراه است زیرا توجه نکردن به ترکیب مواد شیمیایی این ماده می تواند موجب مرگ مصرف کننده شود.

شیشه و تبعات آن

آن چه هم اکنون تحت عنوان شیشه در کشور مورد مصرف معتادان قرار می گیرد، نوعی «آمفتامین» است.

دکتر حمید صالح پور، روان پزشک و نایب رئیس انجمن علمی روان پزشکی خراسان رضوی با اشاره به این نکته ادامه می دهد: به طور کلی ۲ نوع آمفتامین وجود دارد، نوع اول آمفتامین های کلاسیک که کاربرد طبی دارند و آمفتامین های طراح که کاربرد طبی ندارند. نوع کلاسیک در بیماری هایی مثل افسردگی، چاقی یا بیش فعالی کودکان و یا اختلال خواب مرضی در پزشکی و روان پزشکی استفاده می شود اما تفاوت جدی آن ها در این است که نوع کلاسیک آمفتامین ها روی پیام رسان های عصبی «دوپامینی» اثر می گذارد. اما نوع طراح هم روی این پیام  رسان ها و هم روی سیستم پیام رسان عصبی «سروتونین» اثر می کند و باعث تخلیه شدید این ۲ پیام رسان می شود. آمفتامین در فضاهای سیناپسی که ارتباط بین ۲ سلول عصبی را فراهم می کنند باعث تخلیه دوپامین و سروتونین می شود. این اتفاق باعث بروز حس سرخوشی، افزایش حرارت بدن، فشارخون، ضربان قلب و ... می شود.

بر اساس تحقیقات تمام ترکیبات آمفتامین از جمله شیشه می تواند به سرعت باعث مرگ سلول های مغزی شود و یا تعداد آن ها را کاهش دهد و به علت تخلیه شدید پیام رسان های عصبی، باعث ایجاد هذیان و توهم می شود و فرد را دچار اختلال تفکر می کند. مصرف کننده ممکن است سوءظن غیرواقعی به دیگران پیدا کند و این افکار چنان ذهن او را پر می کند که به کیفیت زندگی و روابطش با دیگران لطمه می خورد. همچنین ممکن است به توهم شنیداری مبتلا شود. در این حالت صداهای غیرواقعی را می شنود و می هراسد. به طور خلاصه باید گفت مصرف کنندگان شیشه در واقع دچار علایم جنون می شوند و دامنه بیماری آن ها به حدی نگران کننده و بغرنج می شود که شباهت به علایم اختلال اسکیزوفرنی پیدا می کند. طبیعی است که در این شرایط فرد عملکرد جسمانی و روانی مثبتی ندارد.

وی درباره تداوم عوارض مصرف شیشه و ارتباط آن با مدت مصرف می گوید: عده ای معتقدند مرگ سلول های مغزی در اثر مصرف شیشه در کوتاه مدت باعث می شود مصرف کننده هرگز بهبود پیدا نکند اما برخی دیگر معتقدند که اگر مصرف کننده بیش از ۶ ماه شیشه مصرف کند، علایم مصرف به صورت پایدار تا پایان عمر در وی باقی خواهد ماند. به این دلیل است که این مواد که به مواد مخدر صنعتی یا روان گردان معروف است در مقایسه با موادمخدر سنتی عوارض فوق العاده خطرناکی برای مصرف کنندگان در پی دارد.

دلایل گرایش به مصرف شیشه

یکی از مهم ترین دلایل گرایش معتادان به مصرف شیشه لذت بیشتر حاصل از مصرف آن در مقایسه با سایر موادمخدر است. این لذت در واقع حاصل از تخلیه سریع پیام رسان های عصبی مغز است که فرد را پس از یک بار مصرف و تجربه ناشی از آن، به مصرف دوباره و چندباره ترغیب می کند. از طرف دیگر مصرف مواد مخدر صنعتی آسان تر از موادمخدر سنتی است و وقت بسیار کمی می گیرد. در دسترس بودن این مواد و این باور نادرست که شیشه اعتیادآور نیست هم باعث شده بسیاری از جوانان به دام این اعتیاد بیفتند. به این ها بیفزایید وفور و ارزانی این مواد را، تا دریابید که چرا جوانان به سرعت به دام اعتیاد می افتند.

بسیاری از جوانان هم این باور نادرست را دارند که آزمایش ها اعتیاد به شیشه را نشان نمی دهد، در صورتی که تست مورفین در مصرف کنندگان شیشه منفی است و تست شیشه آن ها مثبت خواهد بود. درست به همین دلیل است که به باور همه کارشناسان تنها راه مبارزه با مواد مخدر صنعتی، مانند شیشه افزایش اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی مردم نسبت به خطرات این ماده است.

دکتر صالح پور با اشاره به این که رسانه ها، نهادها و مراکز آموزشی و همه دستگاه هایی که به نحوی با جوانان در ارتباط هستند، می توانند در حوزه اطلاع رسانی فعالیت کنند، تصریح می کند: شکی نیست که پیش گیری بهترین راه مبارزه با اعتیاد به موادمخدر است. آگاه سازی عمومی در جامعه، بهترین راه حل است. به این معنا که تمام نهادها، ارگان ها، رسانه های مکتوب و غیرمکتوب، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی باید دست به دست هم بدهند تا نه تنها درباره مشتقات آمفتامین بلکه درباره کلیه مواد مخدری که حتی ممکن است در آینده وارد بازار شوند، اطلاع رسانی صورت بگیرد.

نباید صبر کنیم تا عده ای از جوانان به این مواد آلوده شوند بعد به فکر درمان بیفتیم. بلکه باید با عزم ملی در راستای مبارزه با این مواد حرکت کنیم.

برخی از دلایل اعتیاد زنان


زنان معتاد به علت پذیرفته نشدن در جامعه صدمه بیشتری می بینند. به گزارش مهر رویا نوری محقق و مشاوره حوزه اعتیاد با بیان این مطلب افزود: فشار به زنان معتاد به گونه ای است که برای مراکز بازپروری زنان از نام دیگری استفاده می کنند و علاوه بر سایه سنگین عرف بر زنان معتاد خدمات ویژه ای برای درمان آن ها تعریف نشده است. نوری با بیان این که پشت اعتیاد هر زن یک مرد وجود دارد افزود: زنان به تصور ورود به فضای رقابتی با مردان وارد دنیای اعتیاد می شوند و حتی همراه پدر و برادر خود که همیشه نقش  حامی آنان را ایفا می کنند به مصرف موادمخدر می پردازند. وی افزود: زنان معتاد برای تامین مخارج موادمخدر به روابط نامشروع رو می آورند و مردان معتاد نیز برای تهیه مواد به دزدی و قاچاق رو می آورند و زن را به تن فروشی سوق می دهند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha