چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 36437
سلامت نیوز: رییس مركز تحقیقات دیابت خوزستان گفت: سن ابتلا به دیابت در گذشته بیش از40 سال بود، ولی در حال حاضر به دلیل تغذیه نامناسب و كم‌تحركی، این سن به كمتر از 20 سال رسیده است.

دكتر حاجیه شهبازیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: ‌دیابت، بیماری شایعی در جامعه است و حدود 85 تا 90 درصد افراد دیابتی، به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

وی افزود: در حال حاضر میزان ابتلا به دیابت در جامعه به سرعت در حال افزایش است و پیش‌بینی شده میزان افراد مبتلا به این بیماری در خاورمیانه تا 15 سال آینده به دو برابر افزایش یابد.

رییس بخش غدد بیمارستان گلستان اهواز خاطرنشان كرد: معمولا ‌میزان ابتلا به دیابت در زنان و مردان برابر است، با این وجود در سال‌های گذشته ابتلا به دیابت در خانم‌ها اندكی افزایش یافته است. سن ابتلا به دیابت هم به سرعت در حال كاهش است. در گذشته افراد با سن بیش از40 سال به این بیماری مبتلا می‌شدند، این در حالیست كه اكنون این بیماری در افراد كمتر از 20 سال هم مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش دسترسی به مواد غذایی پركالری، تغییر نوع تغذیه و همچنین كاهش تحرك از جمله دلایل افزایش ابتلا به دیابت در جامعه است. استفاده بیش از حد از مواد غذایی پركالری، مانند فست‌فودها و ماشینی شدن زندگی، شرایط را برای ابتلا به بیماری دیابت فراهم می‌كند.

شهبازیان گفت‌: ابتلا به بیماری‌های كلیوی از مهمترین عوارض دیابت است. همچنین تاثیر این بیماری بر چشم، دستگاه عصبی و سیستم عروق بدن را هم نمی‌توان نادیده گرفت. افرادی كه دیابت دارند، چهار تا پنج برابر بیشتر از دیگر افراد به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز تاكید كرد: 85 درصد بیماران دیابتی به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و كمتر می‌توان موردی را مشاهده كرد كه به صورت ژنتیكی به دیابت مبتلا شده باشد.

وی گفت: با ورزش مستمر می‌توان خطر ابتلا به دیابت را به نصف كاهش داد. همچنین تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی كم‌كالری در كاهش ابتلا به دیابت موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha