چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 36440

اگر به فرد معتاد به چشم یك بیمار نگاه كنیم، كه واقعیت هم همین است، خواهیم فهمید او نیز باید از یك رژیم غذایی مناسب استفاده كند تا هرچه زودتر بتواند با بیماری خود مبارزه كند و آن را شكست دهد..

سلامت نیوز: اگر به فرد معتاد به چشم یك بیمار نگاه كنیم، كه واقعیت هم همین است، خواهیم فهمید او نیز باید از یك رژیم غذایی مناسب استفاده كند تا هرچه زودتر بتواند با بیماری خود مبارزه كند و آن را شكست دهد..

تغذیه درست فراموش نشود

1- ویتامین‌ها مهم ترین جزء در رژیم غذایی افراد معتاد هستند و در این میان ویتامین‌هایA ،C و E به عنوان ویتامین‌هایی كه برای بهتر عمل كردن سیستم دفاعی بدن ضروری هستند، نقش اصلی را ایفا می‌كنند

2- ریزمغذی‌هایی همچون روی، كروم، منیزیوم، سلنیوم و گلوتامین، وضعیت سیستم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشند و یك فرد معتاد باید از حیث این ریزمغذی‌ها به طور كامل تامین شود.

 3- از ویتامین‌های گروه B همچون B1،B2 ، B6 و B12 غافل نشوید، زیرا عملكرد صحیح دستگاه‌هایی همچون سیستم عصبی و سیستم بینایی در گرو مصرف كافی این ویتامین‌هاست. همچنین ویتامین‌های گروه B در كاهش كرختی، دردهای عضلانی، خستگی و فشارهای روحی- روانی، نقش مهمی را ایفا می‌كنند.

4- رژیم‌های غذایی سم‌زدا انواع مختلفی دارند، اما عمدتا توصیه می‌شود یك رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزی‌های خام، آب فراوان،‌ میوه‌ها و لبنیات مانند ماست مصرف شود و از غذاهایی همچون گوشت قرمز و محرك‌ها،‌ تا حد امكان پرهیز شود.

 5- مصرف پروتئین برای یك فرد معتاد الزامی است. عضلات فرد معتاد تخریب می‌شوند، در نتیجه باید یك وعده غذایی حاوی گوشت سفید مانند مرغ و ماهی در غذای روزانه این افراد گنجانده شود.

 6- روزانه بین 3 تا 4 لیتر آب بنوشد، زیرا سم‌زدایی كاملا وابسته به مصرف مایعات فراوان است و نباید بدن دچار كم‌آبی شود.

7- فرد معتاد در معرض ابتلا به یبوست است، به همین علت مصرف سبزیجات تازه، نان‌های سبوس‌دار و میوه‌های پرفیبر همراه با پوست نباید فراموش شود.

 چشیدن طعم سلامت

در گروه سبزیجات، از تمام انواع آن استفاده شود. سبزی‌های حاوی آهن همچون اسفناج نمونه خوبی هستند. همچنین فراموش نشود سبزی‌ها به طور خام مصرف شوند. كلم، گل‌كلم و كلم بروكلی نیز از نمونه‌های مناسب دیگر هستند.

 حداقل یك وعده كامل از منابع پروتئینی همچون عدس، لوبیا، سویا، غلات و جو را در رژیم غذایی روزانه فرد معتاد قرار دهید.

 حداقل در روز 5 واحد میوه ی تازه عموما شامل پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو، توت‌فرنگی، سیب، موز و كیوی (با پوست)‌ در رژیم غذایی او قرار گیرد.

 روغن‌های مناسبی همچون روغن ماهی، روغن كانولا و روغن زیتون به دلیل غنی بودن از ویتامینE  به مقدار لازم استفاده شوند.

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha