سلامت نیوز: یک متخصص کودکان با اشاره شیوع 10 درصدی عفونت ادراری در دختر بچه ها گفت: در کنار عوامل باکتریایی، یبوست، نگه داشتن و یا دفع ادرار با استرس، پوشیدن شلوار های تنگ و نشستن طولانی مدت در وان حمام کودک را مستعد ابتلا به این عارضه می کند.

دکتر وحید قبادی دانا، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیوع 10 درصدی عفونت ادراری در دختران اظهار داشت: این عارضه در 3 تا 5 درصد دختران و حدود یك درصد پسران دیده می شود که بیشترین شیوع این عفونت در زمان شیرخوارگی یعنی سن کمتر از دو سال و نیز در زمانی است که کودک یا شیرخوار می خواهد از پوشک گرفته شود.

وی با بیان این که باکتری ها مهمترین علت بروز عفونت ادراری هستند افزود: این باکتری ها در مدفوع وجود دارند و در پوست ناحیه پوشک قرار گرفته و از مجرای ادراری وارد سیستم دستگاه ادراری می شوند و از مجرای ادرار به مثانه وارد شده و از طریق مجاری حالب به کلیه ها راه می یابند. البته در پسران ختنه نشده منشاء عفونت می تواند باکتری های موجود در زیر پره پوست باشد بنابراین انجام ختنه در پسران خود باعث پیشگیری از ایجاد این عفونت خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر باکتری ها برخی ویروس ها هم می توانند عامل عفونت ادراری بخصوص عفونت و التهاب مثانه باشند.

این متخصص کودکان با تبیین علائم این عارضه ادامه داد: علایم بیماری با توجه به سن شیرخوار یا کودک متفاوت خواهد بود در دوره نوزادی علایم عفونت ادراری غیر اختصاصی بوده یعنی ممکن است به صورت کاهش وزن یا عدم وزن گیری مناسب، تحریک پذیری و بی قراری، سبک شدن خواب شبانه، کم شیرخوردن و بوی بد ادرار خود را نشان دهد.

دکتر قبادی خاطر نشان کرد: در دوره شیرخوارگی و ابتدای کودکی این بیماری ممکن است خود را به صورت تب، بی حالی، درد شکم یا درد پهلوها، حالت تهوع و یا استفراغ و نیز حتی گاهی اسهال نشان دهد. در بچه های بزرگتر نیز تشخیص عفونت ادراری کار سختی نیست چون علایم دستگاه ادراری غالب بوده و سوزش ادرار، درد زیرشکم، افزایش تعداد دفعات ادرار، بی اختیاری ادرار و یا شب ادراری جدید در کودکی که قبلا کنترل ادرار در شب را داشته، از علایم این بیماری است.

کودک را برای از پوشک گرفتن تنبیه نکنید!

این متخصص کودکان افزود: کودکانی که هنوز آمادگی از پوشک گرفتن را ندارند و با اصرار بیش از حد والدین و تنبیه آنان برای کنترل دفع ادرار مواجه می شوند و دفع ادرار آنان با استرس و نگرانی همراه است بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار می گیرند.

دکتر قبادی به توصیه به والدین گفت: والدین باید دقت داشته باشند که برای شستشوی شیرخواران یا کودک خود پس از دفع ادرار و مدفوع در دختران شستشو را از جلو به سمت عقب انجام دهند تا مواد مدفوعی به سمت ناحیه مجرای ادراری انتقال نیابد همچنین تعویض زود به زود پوشک در شیرخواران احتمال ایجاد عفونت را کاهش می دهد.

وی یبوست را یکی از مشکلات گوارشی که کودک را در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار می دهد دانست و گفت: اگر بچه ای دچار یبوست است باید برای پیشگیری از عفونت ادراری هر چه سریع تر مشکل یبوست وی درمان شود. همچنین نشستن دختر بچه ها در وان حمام به مدت طولانی گرچه آنها را سرگرم می کند و در بسیاری موارد باعث علاقمندی آنها به حمام و شستشو می شود اما ناخواسته آنها را در معرض عفونت ادراری قرار می دهد.

پوشاندن شلوار تنگ و چسبان به دختر بچه ها ممنوع!

این متخصص کودکان از والدین خواست تا از پوشاندن لباس زیر یا شلوار تنگ و چسبان به دختر بچه ها باید پرهیز کنند چرا که این مسئله هم یکی از عوامل افزایش خطر عفونت است.

دکتر قبادی ادامه داد: کودکانی که دچار عفونت های انگلی مثل کرمک هستند باید هر چه سریع تر با تجویز پزشک درمان شوند چرا که در غیر این صورت علاوه بر مشکلات وجود عفونت انگلی احتمال ایجاد عفونت ادراری در آنها بیشتر از سایر بچه ها خواهد بود. در پایان باید تاکید کرد که مطالعات نشان می دهد شیرخواران تغذیه شده با شیر خشک در مقایسه با شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بیشتر احتمال عفونت ادراری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha