چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 36443
سلامت نیوز: رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: ۱۵درصد میزان تولید شیر در کشور کم شده است که این یک ضایعه برای کشور است همچنین به علت کمبود دریافت کلسیم ایرانیان سن بروز پوکی استخوان به زیر ۳۵ سال کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از  فارس، مجید حاجی‌فرجی امروز در نخستین جشنواره شیر و سلامت ایران که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: ارتقا و بهبود سلامت مردم همچنین ترویج مصرف شیر از رسالت‌های بزرگ ما محسوب می‌شود.

وی گفت: با توجه به مصرف دیرینه شیر به عنوان یکی از گروه‌های مهم هرم غذایی، محققان انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور کارهای تحقیقاتی زیادی در زمینه شیر انجام شده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: بر اساس آمارها ایرانیان روزانه کمتر از یک‌سوم نیازشان شیر مصرف می‌کنند و 15 درصد تولید شیر در کشور کاهش پیدا کرده که این یک ضایعه است.

حاجی‌فرجی اضافه کرد: شیر یک ماده بسیار مغذی است و مصرف یک لیوان شیر می‌تواند 28 درصد از نیاز روزانه افراد را تأمین کند البته مصرف نکردن شیر به برخی از عوامل مانند عوامل اجتماعی و اقتصادی برمی‌گردد؛
برخی از افراد عادت به مصرف شیر و لبنیات ندارند و حتی بزرگسالان نیز شیر را کم مصرف می‌کنند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: زمانی که شیر و لبنیات کم مصرف شود، ریز مغذی‌هایی مانند کلسیم نیز در بدن کاهش پیدا می‌کند و موجب بروز پوکی استخوان و بیماری‌های استخوانی می‌شود. هم‌اکنون سن بروز پوکی استخوان در کشور پایین آمده و به زیر 35 سال رسیده است.

وی عنوان کرد: ایرانیان دچار کمبود ویتامین D نیز هستند و تحقیقی صورت گرفته و دیده شده که بیش از 80 درصد از جامعه تهرانی‌ها دچار کمبود ویتامین D هستند و 90 درصد از کودکان دبستانی با درجاتی متفاوت دچار کمبود ویتامین D هستند.

حاجی‌فرجی تأکید کرد: شیر مدرسه یکی از برنامه‌های اساسی است که می‌تواند مواد مغذی مهمی را به بدن دانش‌آموزان برساند البته کمبود کلسیم و ویتامین D می‌تواند موجب بروز برخی بیماری‌ها مانند قلب و عروق شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور بیان داشت: 90 درصد از خانواده‌های ایرانی کمتر از نیازشان لبنیات مصرف می‌کنند و سیاست‌گذاری در زمینه تولید شیر تا توزیع آن و تخفیف و یارانه مناسب برای تولید این ماده مغذی و در اختیار گذاشتن تسهیلاتی برای خرید این ماده مغذی می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha