سلامت نیوز: مدیر گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زمینه‌ بسیاری از انواع کمردردها و دردهای مزمن عضلانی، اضطراب، استرس و افسردگی است.

سیدمنصور رایگانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بروز بیماری‌ها بر ارتباط عوامل اجتماعی و روحی و روانی و تاثیر آن بر بروز بیماری‌ها از زمان قدیم مطرح بوده و هم اکنون نیز ادامه دارد و هر روز هم جنبه‌های مختلفی از آن کشف می‌شود.

وی افزود: الگویی که انسان برای سلامت بشر شناخته است الگویی 4 ضلعی است که مذهب، اجتماع، روان و جسم این چهار ضلع را تشکیل می‌دهند.

رایگانی تصریح کرد: تعامل این 4ضلع به گونه‌ای است که می‌تواند میزان سلامت فرد را تعیین کند و تعامل مثبت این اضلاع است که فرد را بیمار را سالم نگه می‌کند.

وی اضافه کرد: زمینه‌ ساز بسیاری از بیماری‌های فیزیکی، اختلالات خلقی و روانی هستند و اضطراب،‌افسردگی، تنش، ناخوشایندی از وضعیت موجود و بی‌هدفی و عدم اعتقاد به مبداء و معاد مهمترین آنها را تشکیل می‌دهند.

رایگانی یادآور شد: زمینه‌ساز انواع کمردردها و بیماریهای عضلانی و دردهای مزمن اختلالات خلقی است که از طرف دیگر بسیاری از بیماریهای بدنی نیز هست که تظاهر خلقی دارند یعنی فرد بدون سابقه بیماریهای روانی به دلیل ابتلا به بیماری‌های جسمی به مرور زمان می‌تواند به بدخلقی‌ها و اختلافات مربوط به آن مبتلا شود.

مدیر گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تقویت ساختار خلقی و روحی و روانی افراد می‌تواند زمینه‌ساز مقاومت در مقابل بروز بیماری‌های بدنی را فراهم کند و تقویت بدن و جسم نیز می‌تواند فرد را در مقابل بیماری های روحی و روانی مقاوم کند.

وی گفت: تاثیر اختلالات روحی و روانی در بیماری‌های جسمی هم در مرحله پیشگیری است و هم در مرحله بروز بیماری‌ها. به طوری که ثابت شده پیشگیری از این بیماریها می‌تواند به ساختار ژنتیک افراد نیز مربوط باشد چرا که برخی افراد به طور ژنتیکی مستعد بروز بیماریهای روحی و روانی هستند لذا باید تلاش کرد آن ساختار ژنتیکی زمینه بروز پیدا نکند.

رایگانی یادآور شد: اختلالات روحی و روانی می‌تواند حتی روی جسم جنین و نوزاد موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha