سلامت نیوز: معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: امسال با پاندمی و همه گیری بزرگ آنفلوانزا مواجه نمی شویم اما شیوع این بیماری را در بین حدود ۵ تا ۱۰ مردم در فصل سرد سال شاهدیم و حدود ۱۰ هزار نفر هم بستری می شود.

محمود نبوی در گفت و گو با فارس، افزود: امسال با پاندمی و همه گیری بزرگ بیماری آنفلوانزا مواجه نمی شویم اما اپیدمی فصلی این بیماری مانند همه سالها وجود دارد که به طور کلی بین ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت کشورهای نیمکره شمالی زمین را مبتلا می کند اما پاندمی بزرگ آنفلوانزا هر ۱۰ تا ۳۰ سال یکبار رخ می دهد که سالهای گذشته شاهد نمونه آن بودیم.

وی ادامه داد: تفاوت پاندمی با اپیدمی آنفلوانزا این است که در اپیدمی میزان همه گیری حدود یک سوم یا یک دوم میزان مبتلایان در پاندمی است.

وی گفت: در اپیدمی امسال انواع مختلی از ویروس آنفلوانزا شایع است که آنفلوانزای نوع B و H1N1 هم جزء آن است.

نبوی افزود: مسئله مهم برای کنترل عوارض اپیدمی فصلی آنفلوانزا واکسیناسیون افراد پر خطر است که با موارد بیشتر مرگ و میر و بستری مواجه می شوند و عوارض بیشتری را در صورت ابتلا به بیماری متحمل می شوند در حالی که مردم عادی در صورتی ابتلا نیز کمتر بستری می شوند در واقع اگر در بین افراد پر خطر از هر ۱۰۰ نفر یکی بستری می شود در بین مردم عادی از هر هزار نفر یکی دچار عوارض شدید بیماری می شود.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: افراد پر خطر بیماری آنفلوانزا به گروههای مختلف تقسیم می شوند که مهمترین گروه آ‌نها بیماران ریوی مزمن و مبتلایان به برونشیت و آسم هستند، گروه دوم افراد دچار ضعف سیستم ایمنی بدن به خصوص دیابتی هایی که انسولین مصرف می کنند و گروه سوم بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی هستند.

وی گفت: گروه مهم دیگر بیماران خاص شامل تالاسمی ها، دیالیزی ها و بیماران پیوندی است که وزارت بهداشت به صورت رایگان همه آنها را در مراکز بهداشتی و درمانی در مقابل آنفلوانزای فصلی هر سال واکسینه می کند.


نبوی افزود:‌ بیماران قلبی- عروقی، بیماران مزمن عصبی و مغزی مانند مبتلایان به صرع یا افراد دچار سکته مغزی نیز جزء گروههای پر خطر این بیماری هستند که وزارت بهداشت توصیه می کند این افراد حتماً واکسن آنفلوانزای سالانه را تزریق کنند.

وی ادامه داد: افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که ضعف خفیف ایمنی بدن دارند و زود بیمار می شوند نیز می توانند این واکسن را تزریق کنند، البته تزریق این واکسن برای  افراد سالم نیز می تواند انجام شود اما خیلی توصیه نمی شود.

این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری اضافه کرد: واکسن آنفلوانزای موجود در بازار از شرکتهای معتبر دنیا که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هستند وارد شده و به میزان کافی در داروخانه ها موجود است،‌قیمت آن نیز بر اساس نوع برند آن بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است.

وی گفت: ویروس سرماخوردگی بسیار خفیف تر از ویروس آ‌نفلوانزاست و افراد سالم که واکسن آنفلوانزا را تزریق می کنند در مقابل ویروس سرماخوردگی ایمن نمی شوند و ممکن است به سرماخوردگی یا حتی برخی ویروسهای کمتر شایع آنفلوانزا که به وسیله واکسن سالانه پوشش داده نمی شود به بیماری مبتلا شوند بنابراین ایمنی این واکسن ۱۰۰ درصد نیست اما تا حدود ۸۵ درصد از شیوع این بیماری را کم می کند و در مقابل هزینه میلیونی که به سیستم بهداشتی کشور و فرد تحمیل می کند و ممکن است موجب بیش از ۱۰ روز بستری بیمار شود، مقرون به صرفه است.

نبوی افزود:‌ تنها گروهی که منع مصرف واکسن آنفلوانزا دارند افراد حساس به تخم مرغ هستند. همچنین افراد زیر ۹ سال وقتی که برای اولین بار این واکسن را تزریق می کنند باید نیم دوز از واکسن را تزریق کنند به جز این موارد واکسن آنفلوانزا تقریباً عوارضی ندارد و عوارض آن بسیار کم است و شاید فقط درد محل تزریق باشد.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا در ابتدای فصول سرد سال تولید و به کشورها مختلف ارسال می شود و باید خرداد سال بعد معدوم شوند امکان وجود واکسن تاریخ مصرف گذشته در داروخانه ها بسیار کم است با این حال مردم می توانند تاریخ مصرف واکسن را قبل از مصرف نگاه کنند.

وی گفت: با توجه به ورود قانونی و با قیمت مناسب این واکسن به کشور قاچاق آن به هیچوجه به صرفه نیست و اگر مردم این دارو را از داروخانه ها تهیه کنند احتمال قاچاق بودن آن بسیار کم است.

نبوی در مورد تولید واکسن آنفلوانزا در کشور نیز گفت: تولید واکسن آ‌نفلوانزا بین ۲ تا ۳ سال طول می کشد و موسسه سرم سازی رازی و انستیتو پاستور ایران از سال گذشته زیرساخت تولید این واکسن را زیر نظر سازمان بهداشت جهانی شروع کرده اند و احتمال می رود تا 2 سال آینده به تولید این واکسن با ارزش در کشور موفق شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha